| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak dokonywać korekty zapisów pkpir prowadzonej informatycznie

Jak dokonywać korekty zapisów pkpir prowadzonej informatycznie

Prowadzę pkpir komputerowo. Jak dokonywać korekty zapisów w księdze prowadzonej w ten sposób? Czy w przypadku korekty zapisów powinienem nanieść zmiany na "starych" wydrukach ręcznie, czy mogę zrobić nowe wydruki z poprawnymi danymi, a "stare" wyrzucić?

RADA
Błędy w księdze prowadzonej komputerowo należy poprawić poprzez naniesienie zmian na istniejących wydrukach, a nie przez poprawę zapisów i sporządzenie zupełnie nowych wydruków.

UZASADNIENIE
Niezależnie od formy prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (komputerowo albo ręcznie) ustawodawca przewidział tylko dwie formy poprawiania błędnych zapisów w księdze. Pierwszy polega na skreśleniu treści błędnego zapisu i wpisaniu nowego, poprawnego. Drugi polega na wpisaniu brakujących dowodów lub dowodów zawierających korekty błędnych zapisów. Nie ma mowy o jakiejś innej metodzie poprawiania błędów w przypadku prowadzenia księgi komputerowo. Można spotkać się z opinią, że pozostawienie wydruków pierwotnych oraz sporządzenie nowych, zawierających poprawne zapisy, jest dopuszczalne. Taka forma jest nieco zbliżona do realizacji pierwszej z wymienionych metod poprawiania błędnych zapisów. Niemniej nie wynika to wprost z przepisów dotyczących prowadzenia księgi. Oznacza to, że błędy w księdze prowadzonej komputerowo mogą być poprawione wyłącznie przez naniesienie zmian na istniejących wydrukach, a nie poprawę zapisów i sporządzenie zupełnie nowych wydruków.
Dodam jednak, że sporządzenie nowego wydruku, nawet jeśli oznacza uznanie księgi za wadliwą, raczej nie spowoduje nieuznania jej za dowód w postępowaniu podatkowym. Organ podatkowy uznaje bowiem, na podstawie art. 193 § 5 Ordynacji podatkowej, za dowód księgi prowadzone w sposób wadliwy, jeżeli wady nie mają istotnego znaczenia dla sprawy.

• § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
• art. 193 § 5 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy z wieloletnią praktyką,
właścicielka kancelarii podatkowej
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Szczerbowski

Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK