| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy należy sporządzać dowody przesunięć, jeśli sprzedaż jest ewidencjonowana przez kasę fiskalną

Czy należy sporządzać dowody przesunięć, jeśli sprzedaż jest ewidencjonowana przez kasę fiskalną

Podatnik prowadzi zakład cukierniczy, rozliczając się na podstawie pkpir. Sprzedaż wyrobów odbywa się w 3 punktach sprzedaży: w siedzibie i dwóch innych punktach. Są tam sprzedawane tylko wyroby własnej produkcji. Czy należy sporządzać "dowody przesunięć" dokumentujące wydawanie towarów, gdy sprzedaż jest dokonywana za pomocą kasy fiskalnej?

RADA
Tak, pomimo ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, należy sporządzać dowody przesunięć.

UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że w przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa wielozakładowego podatnik może prowadzić jedną księgę przychodów w miejscu wskazanym jako siedziba. Warunkiem jest jednak, aby w poszczególnych zakładach była prowadzona ewidencja sprzedaży, o której mowa w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia pkpir. W związku z tym, że w tym przypadku ma miejsce przesuwanie towarów handlowych (wytworzonych) między zakładami należącymi do tego samego podatnika, to należy je udokumentować dowodami wewnętrznymi, zwanymi „dowodami przesunięć”. Powinny one zawierać co najmniej: numer kolejny wpisu, datę dokonania przesunięcia, nazwę towarów lub materiałów oraz ich ilość i wartość obliczoną według cen zakupu (tutaj: wartość wytworzenia).
Dowody te są sporządzane na okoliczność wydania towarów z jednego zakładu do drugiego. Natomiast za pomocą kasy fiskalnej podatnik dokonuje ewidencji obrotów dla celów VAT. Tym samym ewidencjonowanie obrotu za pomocą kasy fiskalnej służy ustaleniu wielkości zobowiązania podatkowego. Oznacza to, że pomimo ewidencji sprzedaży za pomocą kasy, konieczne jest sporządzanie dowodów przesunięć.
Dodam, że nie byłoby obowiązku sporządzania tych dowodów, jeśli podatnik przekazywałby towary tylko do jednego zakładu (oddziału), pod warunkiem że na dowodzie zakupu podawałby nazwę zakładu, do którego przekazuje te towary.

• § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807

Paweł Słojewski
doradca podatkowy


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Monika Siwik

Specjalista ds. księgowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »