| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy napoje stanowią koszt reprezentacji

Czy napoje stanowią koszt reprezentacji

Nasza spółka kupuje na potrzeby sekretariatu napoje chłodzące, herbatę, kawę. Wydatki te zaliczamy do kosztów reprezentacji. Tak naprawdę produkty te spożywają pracownicy. Czy organ skarbowy może zakwestionować wydatki poniesione na te zakupy jako koszt uzyskania przychodów?

RADA
Nie, organ skarbowy nie ma podstaw do zakwestionowania wydatku ponoszonego na napoje jako kosztu podatkowego. Wydatki takie stanowią jednak koszt bieżący związany z ogólną działalnością spółki, a nie koszt reprezentacji.

UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że koszty reprezentacji to wydatki związane z działaniami spółki zmierzającymi do wywołania jak najlepszego wrażenia poprzez wytworność, okazałość i elegancję. Niewątpliwie więc do kosztów reprezentacji zalicza się poczęstunek klientów w trakcie spotkania. Jednak gdy napoje spożywane są przez pracowników, nie mamy do czynienia z reprezentacją firmy. W doktrynie podatkowej oraz interpretacjach skarbowych coraz powszechniej przyjmuje się stanowisko, zgodnie z którym wydatki takie stanowią koszty podatkowe jako ponoszone na rzecz pracowników.
Stanowisko takie można przeczytać m.in. w interpretacji z 6 sierpnia 2004 r. Pierwszego Urzędu w Tarnowie (nr PD-423/5/GŁ/04). Również w interpretacji z 20 września 2004 r. (nr IIUSpbIA/1/423/17/04/BB) Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku stwierdził, iż:
Przy ocenie wydatków na reprezentację istotnym kryterium jest związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a powstaniem lub zwiększeniem przychodów. Do kosztów reprezentacji nie zalicza się wydatków ponoszonych na rzecz pracowników. Bowiem, jak wskazano wyżej, reprezentacja ma na celu wyeksponowanie atutów firmy na zewnątrz wobec jej ewentualnych kontrahentów i nie dotyczy pracowników (…) W związku z powyższym, zdaniem tut. organu skarbowego, w celu zaliczenia przedmiotowego wydatku (tj. zakupu kawy, czekolady … ) do kosztów uzyskania przychodów, powinien być on rozgraniczony na:
– część dotyczącą pracowników, jako wydatek o charakterze świadczeń na rzecz pracowników, niewymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy – stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodów,
– część dotyczącą poczęstunku związanego z przyjmowaniem kontrahentów, z którymi Spółka prowadzi transakcje – należy traktować jako koszt reprezentacji, który stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w części nieprzekraczającej 0,25% przychodu.
Stanowisko takie jest zasadne z kilku przyczyn. Koszt napojów spożywanych przez pracowników wykazuje pośredni związek z przychodami. Zakup napojów podnosi standard i komfort pracy.
Organy podatkowe wielokrotnie dokonywały rozstrzygnięć korzystnych dla podatników. Zezwalały na zaliczanie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W praktyce firmy bardzo często traktują je jako koszt reprezentacji. Obawiają się bowiem zakwestionowania takiego wydatku jako kosztu związanego ze świadczeniami dla pracowników. Ponadto wiele firm nie rozgranicza artykułów spożytych przez pracowników i artykułów przeznaczonych na poczęstunek dla kontrahentów. Nie rodzi to ryzyka podatkowego. Ogranicza jednak możliwość zaliczenia wydatku do limitu przewidzianego dla kosztów reprezentacji.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Olimpia Bronowicka

Rzecznik prasowy Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »