| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Zakup koszulek z logo firmy jako koszt

Zakup koszulek z logo firmy jako koszt

Czy koszulki z logo firmy kupione dla pracowników, którzy występowali w nich na targach, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów? Czy ich wartość należy doliczać do przychodów pracowników?

Wartość koszulek z logo firmy może stanowić koszt uzyskania przychodów, a ich wartości nie należy doliczać do przychodów pracowników. Wydatek na zakup koszulek kwalifikuje się jako poniesiony w celu uzyskania przychodu koszt związany z szeroko pojętymi działaniami promocyjnymi.
Występowanie pracowników na targach w koszulkach z logo firmy przyczynia się bezsprzecznie do upowszechniania znaku firmy i jej znajomości na rynku. Wydatek na koszulki z logo firmy, które wykorzystywane są w trakcie targów czy innych działań marketingowych, powinny być traktowane jako koszt nieograniczony limitem przewidzianym dla wydatków na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej. Koszulka wyłącznie z logo firmy, która nie zawiera elementów wartościujących i zachęcających do kupna towaru czy produktu firmy, nie jest działaniem czysto reklamowym.
Jak stwierdził NSA w wyroku z 14 listopada 2002 r. (sygn. akt. I SA/Wr 4097/01): „Celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi). (...)
Natomiast informacja, zgodnie ze Słownikiem języka polskiego, to dane dotyczące określonej rzeczy, fakty, na których można się oprzeć, określony stan rzeczy. Jej funkcją jest przede wszystkim przedstawienie rzeczy (towarów, firmy), tak jak się one faktycznie, rzeczywiście, w istocie swojej mają. Informacja, w przeciwieństwie do reklamy, jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty do kupna, aprobaty opisywanego towaru, firmy, chwalenia czegoś lub kogoś”.
Także zakup koszulek tylko z logo firmy należy widzieć jako szersze działanie marketingowe. Gdyby organ podatkowy uznał, że jest to forma reklamy, to z uwagi na wykorzystanie koszulek w trakcie targów i tak należy uznać, że koszulki zostały wykorzystane w ramach reklamy publicznej, która nie jest ograniczona limitem.
Zakup koszulek z logo firmy nie powinien być traktowany również jako wydatek o charakterze reprezentacyjnym, ponieważ w odróżnieniu od garniturów czy kostiumów z logo firmy ich głównym celem nie jest pełnienie funkcji reprezentacyjnych. Pracownik w zwykłej koszulce z logo firmy nie jest odbierany jako szczególnie reprezentacyjny, co innego gdy występuje w garniturze, kostiumie. Logo firmy na koszulkach świadczy wyraźnie, że koszulki służą głównie potrzebom firmy, nie zaś osobistym potrzebom pracownika. Z tego powodu niezależnie, czy pracownik nosi koszulkę tylko w pracy, czy też prywatnie poza pracą, wartości takich koszulek nie należy traktować jako przychodu pracownika.
Grzegorz Ziółkowski
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Beata Mosór

Zastępca Dyrektora ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »