| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak rozliczyć umowę zlecenia zawartą przez podatnika VAT

Jak rozliczyć umowę zlecenia zawartą przez podatnika VAT

Zawarłem umowę zlecenia w zakresie nadzoru nad mieniem i obsługi biurowej firmy w upadłości. W umowie określono odpowiedzialność zleceniodawcy wobec osób trzecich. Jestem podatnikiem VAT. Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych i księgowych. Czy będę podlegał VAT z tytułu tej umowy? Jeżeli tak, to czy w przypadku braku zapłaty za zlecenie powinienem wystawić fakturę?

RADA
Usługi świadczone przez Pana z tytułu zawartej umowy zlecenia są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z tym podlegają one opodatkowaniu VAT i powinny zostać udokumentowane fakturą. Wśród doradców podatkowych można spotkać odmienne stanowisko. Jednak jego przyjęcie jest bardzo ryzykowne. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Dotychczas świadczył Pan usługi księgowe. Należy więc przyjąć, że usługi polegające na obsłudze biurowej firmy w upadłości są wykonywane w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.
Wątpliwości dotyczą świadczenia usług nadzoru nad mieniem firmy w upadłości. Założyliśmy, że stała obsługa biurowa stanowi element prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. W takim razie nadzór stanowi poboczną czynność wykonywaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (a nie czynność wykonywaną poza tą działalnością).
Przyjęcie takiego stanowiska oznacza, że przychody uzyskiwane przez Pana są w podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie są uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście.
W podatku od towarów i usług nie uznano za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą tylko tych czynności, z tytułu których przychody są przychodami z działalności wykonywanej osobiście wymienionymi w art. 13 pkt 2–9 updof (por. art. 15 ust. 3 pkt 3). Oznacza to, że w zakresie czynności polegających na obsłudze biurowej oraz nadzorze nad mieniem firmy w upadłości powyższe wyłączenie nie znajdzie zastosowania. W związku z tym wykonywane przez Pana czynności podlegają opodatkowaniu i powinny zostać udokumentowane fakturą.
Odnosząc się do drugiej części pytania, należy wyjaśnić, że czynności wykonywane przez podatników VAT podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy otrzymają oni za nie zapłatę.
W przypadku świadczonych przez Pana w ramach umowy zlecenia usług dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego decydujące znaczenie będzie miał upływ terminu płatności określonego w zawartej umowie. Zarówno bowiem dla usług stałej obsługi biurowej, jak i dla usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia przepisy przewidują szczególny moment powstania tego obowiązku. W obu przypadkach obowiązek podatkowy powstanie u Pana z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Nie może on jednak powstać później niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze dokumentującej wykonanie tych usług (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy). Faktury dokumentujące tego typu usługi będzie Pan wystawiać nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem tego obowiązku, nie później zaś niż z chwilą jego powstania (por. § 15 ust 1 i 2 rozporządzenia o fakturach).
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Ceret Grzywaczewska

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »