| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > W jaki sposób zaewidencjonować zakup kasy fiskalnej i rozliczyć związaną z tym zakupem ulgę podatkową

W jaki sposób zaewidencjonować zakup kasy fiskalnej i rozliczyć związaną z tym zakupem ulgę podatkową

Nabyliśmy na potrzeby firmy kasę fiskalną. Jak należy zaewidencjonować w księgach rachunkowych jej zakup oraz jak rozliczyć ulgę związaną z tym zakupem?

RADA
Ewidencja zakupu kasy fiskalnej w księgach rachunkowych zależy od przyjętych przez spółkę zasad polityki rachunkowości oraz od wartości kasy fiskalnej. W uzasadnieniu zostały zaprezentowane dwa sposoby ujęcia zakupu takiej kasy zdeterminowane przez te czynniki. Ulga związana z zakupem kasy fiskalnej również jest uzależniona od wymienionych czynników, a ewidencjonowana jest w pozostałe przychody operacyjne, co zostało pokazane na przykładzie.

UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego (w obowiązujących terminach) mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2500 zł.
UWAGA!
Sposób, warunki i tryb odliczenia od podatku należnego kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej określa § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących.
Jeżeli nabyta kasa fiskalna zostanie zakwalifikowana do środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej (odpisana jednorazowo w koszty), określonej w polityce rachunkowości jednostki, amortyzowanych na podstawie art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości, to kwota należnej ulgi powinna podlegać zaewidencjonowaniu bezpośrednio do pozostałych przychodów operacyjnych zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 tej ustawy.
Natomiast w przypadku, gdy kasa fiskalna zostanie zaliczona do środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych w drodze systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji, według zasad określonych w art. 32 ust. 1–3 ustawy o rachunkowości, to kwotę należnej ulgi odnosi się na konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2. Szczegółowe księgowania przedstawiamy poniżej na podstawie danych liczbowych. Przyjmujemy, że jednostka na koncie „Rozliczenie zakupu” ujmuje wszelkie dostawy i usługi oraz ich rozliczenie.
Ewidencja księgowa zakupu kasy fiskalnej
• Faktura VAT dokumentująca zakup kasy rejestrującej o wartości 3660 zł brutto:
Wn konto „Rozliczenie zakupu”,
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami krajowymi”.
Założenie I
Zgodnie z polityką rachunkowości jednostka zalicza do środków trwałych przedmioty o wartości nabycia przekraczającej 2500 zł, ale jednocześnie (ponieważ cena nabycia jest niższa niż 3500 zł) przedmioty takie może jednorazowo zaliczyć w koszty amortyzacji.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Ślązak, Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »