| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak zaewidencjonować złomowanie środka trwałego

Jak zaewidencjonować złomowanie środka trwałego

Spółka ma na stanie w całości zamortyzowaną i zepsutą kserokopiarkę. Jest ona przestarzała i jej naprawa jest już nieopłacalna. Postanowiliśmy ją zezłomować. Jak zaewidencjonować to zdarzenie?

RADA
Nieprzydatny do użytku środek trwały należy wyksięgować z ewidencji środków trwałych i do momentu fizycznej likwidacji (złomowania) ująć w ewidencji pozabilansowej, np. na kontach zespołu 9 jako „Środki trwałe w likwidacji”.

UZASADNIENIE
Środki trwałe, które utraciły swoją przydatność i w związku z tym nie mogą być wykorzystywane w działalności przedsiębiorstwa, stawia się w stan likwidacji.
Zarówno samo postawienie środka trwałego w stan likwidacji, jak i jego fizyczna likwidacja powinny zostać odpowiednio udokumentowane.
Postawienie środka w stan likwidacji może nastąpić na podstawie decyzji kierownika jednostki lub protokołu komisji zatwierdzonego przez kierownika.
Dokonanie fizycznej likwidacji środka trwałego powinno być potwierdzone protokołem komisji likwidacyjnej (np. dowodem LT), z którego wynika jednoznacznie, że środek trwały został zezłomowany. Koszty, które firma poniesie w związku z likwidacją środka trwałego (np. demontaż), odnoszone są w pozostałe koszty operacyjne. Zyski uzyskane z tego samego tytułu zwiększają pozostałe przychody operacyjne.

Przykład 1
Złomowanie zlikwidowanego środka trwałego
1. Wyprowadzenie z ewidencji środka trwałego w pełni zamortyzowanego:
– wartość początkowa środka trwałego wynosiła 4500 zł,
– dotychczasowo umorzenie – 4500 zł.
Wn „Umorzenie środków trwałych” 4500
Ma „Środki trwałe” 4500
W ewidencji pozabilansowej środek ten wykazuje się ilościowo.
2. Faktura za demontaż zlikwidowanego środka trwałego:
Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 300
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 300
3. Sprzedaż części złomowanego środka trwałego:
Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 500
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Przykład 2
Sprzedaż zlikwidowanego środka trwałego
1. Postawienie środka trwałego częściowo zamortyzowanego w stan likwidacji:
– wartość początkowa środka trwałego wynosiła 4500 zł,
– dotychczasowe umorzenie – 2000 zł.
Wn „Umorzenie środków trwałych” 2000
Ma „Środki trwałe” 2000
2. Przeniesienie wartości netto środka trwałego w części nieobjętej umorzeniem:
Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 2500
Ma „Środki trwałe” 2500
– ewidencja pozabilansowa:
Wn „Środki trwałe w likwidacji” 2500
3. Sprzedaż zlikwidowanego środka trwałego:
Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 3000
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3000
– ewidencja pozabilansowa
Ma „Środki trwałe w likwidacji” 2500
Wynik na tej sprzedaży wykazuje się w rachunku zysków i strat w pozycji „Zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wartość netto środków trwałych zaliczamy do kosztów podatkowych dopiero z chwilą dokonania fizycznej likwidacji i z zastrzeżeniem, że środki te nie utraciły swej przydatności gospodarczej na skutek zmiany rodzaju działalności.

• art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Wioletta Chaczykowska
księgowa z licencją MF
reklama

Źródło:

Biuletyn Rachunkowości

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

KPDA Biuro rachunkowe

Doradztwo podatkowe, księgowość dla firm i obsługa w zakresie sprawozdawczości, kadr i płac oraz audytu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »