| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy faktura korygująca od kontrahenta jest podstawą do dokonania korekty

Czy faktura korygująca od kontrahenta jest podstawą do dokonania korekty

Czy postępujemy prawidłowo, nie korygując wartości stanowiącej podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia, wynikającą z faktury pierwotnej, o stwierdzone braki ilościowe, w przypadku nieposiadania faktury korygującej?

Pojawiają się również opinie, że aby zachować spójność między deklaracją VAT i informacją podsumowującą, fakturę wewnętrzną korygującą rozlicza się w miesiącu, w którym rozliczono transakcję pierwotną. Jednak taki sposób dokonywania rozliczeń, choć niepozbawiony racjonalności, nie wynika z przepisów prawa. Taki sposób postępowania potwierdza również definicja podstawy opodatkowania, że jest to kwota, którą należało zapłacić. Ponieważ dostawca zwrócił część należności, to kwota, jaką nabywca był zobowiązany zapłacić, zmniejszyła się.

Przykład
Spółka zakupiła towary w marcu. W tym miesiącu rozliczyła wewnątrzwspólnotowe nabycie. Z powodu braku kilku sztuk towarów w lipcu otrzymała zwrot części nienależnie zapłaconej kwoty należności. W lipcu wystawiła fakturę korygującą i w tym miesiącu powinna rozliczyć ją w deklaracji za lipiec. Natomiast powinna dokonać korekty informacji podsumowującej za I kwartał.

Jeżeli, mimo stwierdzonych braków w ilości towarów, kontrahent nie zwrócił części należności i nie wystawił faktury korygującej, nie ma podstaw do skorygowania obrotu.
Możemy spotkać się ze stanowiskiem, że tylko faktura korygująca od kontrahenta jest podstawą dokonania korekty. W piśmie z 27 marca 2006 r. Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, nr 1471/NTR2/443-658a/05/MŻ, czytamy: „Biorąc pod uwagę ww. przepisy, należy stwierdzić, iż w momencie stwierdzenia braków ilościowych towarów w danej dostawie, w przypadku gdy Strona nie posiada faktury korygującej wystawionej przez kontrahenta zagranicznego potwierdzającej uznanie reklamacji, postępuje prawidłowo, nie korygując kwoty wynikającej z faktury pierwotnej (tj. kwoty, którą jest obowiązana zapłacić) stanowiącej podstawę opodatkowania, wykazując ją w całości w deklaracji dla podatku od towarów i usług składanej za dany okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów”.
Należy pamiętać, że podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy jest jednocześnie podatkiem naliczonym. Dlatego gdy będzie podstawa do dokonania korekty podatku należnego, należy skorygować naliczony. Natomiast gdy nie będzie podstawy do dokonania korekty, nie korygujemy również podatku naliczonego. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podstawą do odliczenia podatku naliczonego nie jest posiadanie towaru.

• art. 29 ust. 4, art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Gos

Prawnik w KONDRAT Kancelarii Prawno-Patentowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »