| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy należy rozliczyć VAT od importu usług, gdy zagraniczny kontrahent obciążył nas za nieterminową dostawę

Czy należy rozliczyć VAT od importu usług, gdy zagraniczny kontrahent obciążył nas za nieterminową dostawę

Jesteśmy firmą transportową. Od kontrahenta zagranicznego z UE otrzymaliśmy fakturę obciążającą nas za nieterminową dostawę towaru. Na fakturze widnieje nasz NIP bez symbolu PL. Czy zdarzenie takie traktować jako import usług, a co za tym idzie - czy wystawiać fakturę wewnętrzną i naliczać VAT?


RADA
Nie należy tego zdarzenia potraktować jako importu usług, a tym samym wystawić faktury wewnętrznej i naliczyć VAT. Wobec niekompletności stanu faktycznego i konieczności analizy umowy należy rozważyć dwa rozwiązania. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Na pewno nie należy w tym przypadku rozliczyć VAT od importu usług. Ponieważ stan faktyczny przedstawiony w pytaniu nie jest precyzyjny, należy rozważyć dwa przypadki, tj.:
Przypadek 1. Kontrahent sam wystawił korektę faktury dokumentującej wykonanie pierwotnej usługi transportowej i np. dokonując kompensaty lub stosując klauzule korygujące, obniżył cenę usługi.
Strony mogą w umowie zastrzec, że kwestia wzajemnych roszczeń z tytułu nieterminowego wykonania transportu uregulowana zostanie poprzez stosowanie kar umownych. Strony mogą wprowadzić do umów stosowne klauzule, korygujące należności za wykonaną usługę w przypadku zaistnienia opóźnień.
Przykładowo, strony umowy mogą ustalić, że w przypadku gdy z winy przewoźnika następuje opóźnienie w dostawie towaru przez określony okres, to korzystającemu z usługi przysługuje rabat w ustalonej wysokości w stosunku do wartości netto tej usługi. W takiej sytuacji rabat kształtuje cenę usługi i tym samym jest elementem wpływającym na podstawę opodatkowania w VAT. Wtedy właśnie wzajemne rozliczenie nie do końca rzetelnie wykonanej usługi będzie następowało poprzez wystawienie faktury uwzględniającej przyznany rabat albo faktury korygującej do faktury już wystawionej.
Należy jednak zaznaczyć, że fakturę lub fakturę korygującą wystawia w tym przypadku świadczący usługę, a nie nabywca usługi. Jeżeli mamy do czynienia z usługą transportową, która nie będzie opodatkowana na terytorium Polski, lecz na terytorium innego kraju UE (np. będzie to wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów, gdy nabywca podaje numer nadany mu dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych), to podatnik polski wystawia fakturę z kwotą należności bez VAT z adnotacją, że „podatek VAT zostanie rozliczony przez nabywcę”. Wówczas u nabywcy nastąpi import usługi. To nabywca będzie obowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej zgodnie z odpowiednimi regulacjami danego państwa członkowskiego.
Wystawioną przez kontrahenta fakturę należy w analizowanym przypadku potraktować jako dokument obciążający. Ma on zobligować świadczącego usługę do korekty wystawionej pierwotnie faktury, w której uwzględniając wzajemne postanowienia umowne, dokona się obniżenia wartości usługi o odpowiednią kwotę.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Dybka

Aplikant adwokacki, specjalista w dziedzinie prawa nieruchomości, prawa budowlanego oraz podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »