| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Kiedy zaliczyć do kosztów fakturę telekomunikacyjną

Kiedy zaliczyć do kosztów fakturę telekomunikacyjną

Rok podatkowy naszej spółki zakończył się 31 czerwca br. W lipcu otrzymaliśmy fakturę telekomunikacyjną. Dotyczy ona czerwca, czyli poprzedniego roku podatkowego. Data wpływu to 15 lipca, a data zapłaty to 31 lipca. Do jakiego okresu podatkowego powinniśmy ją zaliczyć?


RADA
Fakturę powinni Państwo zaliczyć do kosztów w dacie poniesienia, a więc w lipcu.

UZASADNIENIE
Potrącenie kosztu w czasie jest kontrowersyjnym zagadnieniem. Wśród interpretacji organów skarbowych oraz przepisów podatkowych można spotkać przeciwstawne poglądy. Interpretacja przepisu art. 15 ust. 4 updop przeszła ewolucję. Przypomnijmy, że na podstawie tego przepisu: koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącane także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone, co do rodzaju i kwoty, koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącane w roku, w którym zostały poniesione.
W ostatnich latach zarysował się dominujący, wyraźny pogląd, zgodnie z którym o rozliczeniu kosztu w czasie powinien decydować związek, jaki koszt ten wykazuje z przychodem. Pogląd taki jest odzwierciedlany w wielu interpretacjach urzędów skarbowych.
W interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 22 marca 2004 r. (sygn. US72/ROP1/423-260/04/MM) podkreślono, że:jeśli brak jest ścisłego związku między poniesionym kosztem a uzyskiwanym przychodem w kon-kretnym okresie, to zgodnie z linią orzecznictwa koszty uzyskania przychodu są potrącane w momencie ich poniesienia.
W przypadku wydatków bezpośrednio związanych z konkretnym przychodem powinien być on zaliczony do kosztów uzyskania przychodu w momencie uzyskania przychodu z tego tytułu. Najbardziej typowym przykładem takiego kosztu może być zakup towaru do dalszej odprzedaży. Natomiast w przypadku kosztów wykazujących pośredni związek z uzyskanymi przychodami momentem właściwym do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów jest moment, w którym koszt ten zostanie poniesiony.
Ponieważ koszty związane z telekomunikacją (abonament, opłata za rozmowy telefoniczne) mają pośredni związek z przychodami i są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, powinny być zaliczone do kosztów w dacie poniesienia, a więc w lipcu. Za trafnością takiej interpretacji przemawia zasada ogólna zaliczania wydatków do kosztów podatkowych. Stanowi ona, że kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu. A więc decyduje fakt ich poniesienia.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kinga Węgiel

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »