| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Kiedy zaliczyć do kosztów fakturę telekomunikacyjną

Kiedy zaliczyć do kosztów fakturę telekomunikacyjną

Rok podatkowy naszej spółki zakończył się 31 czerwca br. W lipcu otrzymaliśmy fakturę telekomunikacyjną. Dotyczy ona czerwca, czyli poprzedniego roku podatkowego. Data wpływu to 15 lipca, a data zapłaty to 31 lipca. Do jakiego okresu podatkowego powinniśmy ją zaliczyć?


RADA
Fakturę powinni Państwo zaliczyć do kosztów w dacie poniesienia, a więc w lipcu.

UZASADNIENIE
Potrącenie kosztu w czasie jest kontrowersyjnym zagadnieniem. Wśród interpretacji organów skarbowych oraz przepisów podatkowych można spotkać przeciwstawne poglądy. Interpretacja przepisu art. 15 ust. 4 updop przeszła ewolucję. Przypomnijmy, że na podstawie tego przepisu: koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącane także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone, co do rodzaju i kwoty, koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącane w roku, w którym zostały poniesione.
W ostatnich latach zarysował się dominujący, wyraźny pogląd, zgodnie z którym o rozliczeniu kosztu w czasie powinien decydować związek, jaki koszt ten wykazuje z przychodem. Pogląd taki jest odzwierciedlany w wielu interpretacjach urzędów skarbowych.
W interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 22 marca 2004 r. (sygn. US72/ROP1/423-260/04/MM) podkreślono, że:jeśli brak jest ścisłego związku między poniesionym kosztem a uzyskiwanym przychodem w kon-kretnym okresie, to zgodnie z linią orzecznictwa koszty uzyskania przychodu są potrącane w momencie ich poniesienia.
W przypadku wydatków bezpośrednio związanych z konkretnym przychodem powinien być on zaliczony do kosztów uzyskania przychodu w momencie uzyskania przychodu z tego tytułu. Najbardziej typowym przykładem takiego kosztu może być zakup towaru do dalszej odprzedaży. Natomiast w przypadku kosztów wykazujących pośredni związek z uzyskanymi przychodami momentem właściwym do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów jest moment, w którym koszt ten zostanie poniesiony.
Ponieważ koszty związane z telekomunikacją (abonament, opłata za rozmowy telefoniczne) mają pośredni związek z przychodami i są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, powinny być zaliczone do kosztów w dacie poniesienia, a więc w lipcu. Za trafnością takiej interpretacji przemawia zasada ogólna zaliczania wydatków do kosztów podatkowych. Stanowi ona, że kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu. A więc decyduje fakt ich poniesienia.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Zawadzki

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »