| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak zaewidencjonować opłatę za koncesję

Jak zaewidencjonować opłatę za koncesję

Niedawno otrzymaliśmy koncesję na prowadzenie stacji benzynowej. Uzyskanie koncesji wiązało się z opłatami. Jak należy zaewidencjonować te opłatę?

RADA
Opłatę za uzyskanie koncesji należy – w rozumieniu ustawy o rachunkowości – zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych. Jako wartość niematerialną i prawną koncesję należy amortyzować. Natomiast do celów podatkowych wydatek poniesiony na koncesję stanowi koszt uzyskania przychodu w momencie jego poniesienia. Przykład ewidencji na kontach opisujemy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ustawa o rachunkowości zalicza koncesję do wartości niematerialnych i prawnych. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy do wartości niematerialnych i prawnych zaliczamy nabyte przez jednostkę prawa majątkowe nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki, w szczególności:
a) autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesje,
b) prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczych,
c) know-how.

MSR
Również zapisy MSR nr 38 – „Wartości niematerialne i prawne” (który wprawdzie nie wymienia szczegółowo, co należy zakwalifikować do wartości niematerialnych i prawnych) pozwalają wywnioskować z definicji aktywów oraz wartości niematerialnych i prawnych, że opłata za koncesję jest składnikiem niematerialnym i prawnym.

Koncesja w prawie podatkowym
Ustawa o podatku od osób prawnych i od osób fizycznych nie klasyfikuje koncesji do wartości niematerialnych i prawnych. Ponieważ opłaty za uzyskanie koncesji nie zostały umieszczone na liście wyłączeń, należy stwierdzić, że stanowią one koszt uzyskania przychodu.

MF
Ministerstwo Finansów w piśmie z 20 czerwca 2001 r. skierowanym do izb skarbowych oraz urzędów kontroli skarbowej (nr PB3/GM-8214-99/01) wyrażało stanowisko, że w sytuacji jednorazowego poniesienia wydatku na koncesję wydatek ten w pełnej wysokości stanowi koszt uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym został faktycznie poniesiony. Natomiast w przypadku gdy opłaty koncesyjne płacone są w ratach, do kosztów uzyskania przychodów może zostać zaliczona tylko faktycznie zapłacona w danym roku rata opłaty za udzieloną koncesję.
Ze stanowiska tego wynika, że opłaty koncesyjne obciążają koszty bieżącego okresu lub rozlicza się je w czasie według zasady kasowej.

UWAGA!
Odmienności występujące między przepisami ustawy o rachunkowości i przepisami ustaw podatkowych dotyczące koncesji stanowią stałą różnicę między wartościami podatkowymi i bilansowymi. Dlatego nie powstaje obowiązek ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!
Odpisy amortyzacyjne od wartości uzyskanej koncesji nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, ponieważ z przepisów podatkowych wynika odmienny sposób rozliczenia koncesji.

•  art. 3 ust. 1 pkt 14, pkt 17 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
•  art. 46, art. 47 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej – Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 144, poz. 1045
•  art. 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Justyna Grywińska
księgowa z licencją MF
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Ignaczak

Psycholog i mediator

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »