| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy zakup wizytówek firmy jest kosztem reprezentacji i reklamy limitowanej

Czy zakup wizytówek firmy jest kosztem reprezentacji i reklamy limitowanej

Czy zakup wizytówek firmy należy potraktować jako koszty reprezentacji i reklamy limitowanej? Czy trzeba odprowadzić VAT z tytułu przekazania wizytówek kontrahentom i odbiorcom indywidualnym?


RADA

Nie. Wydatki na zakup wizytówek firmowych mających charakter informacyjny stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Jako wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy powinny zostać zaliczone do kosztów w momencie ich poniesienia. Należy uznać, że nieodpłatne przekazanie wizytówek kontrahentom i odbiorcom indywidualnym jest przekazaniem na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. W związku z tym nie podlega opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE

Wydatek na zakup firmowych wizytówek jest jednym z pierwszych, jakie ponosi przedsiębiorca rozpoczynający działalność. Wydatki takie ponoszone są wielokrotnie także później, już w trakcie prowadzenia działalności, zwłaszcza w przypadku zmiany danych firmy (nazwy, siedziby itp.). Dlatego istotna jest prawidłowa kwalifikacja takiego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu oraz rozliczenie VAT.

Zakup wizytówek jako koszt

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, które przesądzają o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Przyjmuje się zatem, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Na konieczność dokonywania indywidualnej oceny każdego przypadku zwrócił uwagę NSA w wyroku z 29 października 1997 r., sygn. akt III SA 797/96. Sąd uznał, że:

(...) przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu każdy przypadek, poza wyraźnie wskazanymi w ustawie, wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego związku z przychodami i racjonalnością działania dla osiągnięcia przychodu.

Zatem kosztem uzyskania przychodów są wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Należą do nich koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy.

Za taki rodzaj wydatków są uznawane m.in. wydatki poniesione przez podatników na cele reklamy i reprezentacji. Są to bowiem wydatki, których wprawdzie nie można bezpośrednio powiązać z uzyskiwanymi przez podatników przychodami, ale niewątpliwie związane są one z ich funkcjonowaniem jako przedsiębiorców.
Jednak nie wszystkie wydatki poniesione na reklamę i reprezentację są kosztami uzyskania przychodów. Kosztami takim są w pełnej wysokości jedynie wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wydatki na reklamę prowadzoną w sposób niepubliczny, jak również wydatki na reprezentację mogą być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów jedynie wówczas, gdy nie przekraczają 0,25% przychodów.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Eco Carport

Producent i dystrybutor wiat z drewna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »