| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy ubezpieczenie członków zarządu wyjeżdżających w delegację jest kosztem

Czy ubezpieczenie członków zarządu wyjeżdżających w delegację jest kosztem

Czy wykupione ubezpieczenia osobowe dla członków zarządu często przebywających w delegacjach zagranicznych są kosztem dla spółki?


PROBLEM

Wydatki poniesione z tytułu zawarcia takiej umowy można zaliczyć do kosztów, jeżeli zostaną spełnione przez nią warunki określone w art. 16 ust. 1 pkt 59 updop.

UZASADNIENIE

Wydatki poniesione na członków zarządu nie podlegają ograniczeniu w możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych. Ograniczeniu takiemu podlegają wydatki poniesione na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Zarząd nie jest organem stanowiącym, więc ograniczenie to nie znajdzie zastosowania. Zatem wszelkie wydatki ponoszone na rzecz członków zarządu należy rozpatrywać – w przypadku gdy są zatrudnieni na umowę o pracę – tak jak koszty pracownicze (tak też interpretacja Urzędu Skarbowego w Pszczynie z 25 lipca 2005 r., sygn. US PB-3/423/02/05). W przypadku kontraktu menedżerskiego poniesione wydatki należy rozpatrywać w kontekście zawartych w nim postanowień. Należy także uwzględnić zasady ogólne – czyli cel poniesienia wydatku oraz brak jego wyłączenia z kosztów w art. 16 ust. 1 updop.

Nie sprecyzowali Państwo, jakiego dokładnie typu są to ubezpieczenia – czy od odpowiedzialności cywilnej. Z reguły są to: ubezpieczenie członków zarządu w podróży, ubezpieczenie medyczne, od następstw nieszczęśliwych wypadków. Składki z tytułu zawartych umów ubezpieczenia pracowników nie stanowią kosztu uzyskania przychodu – poza pewnymi wyjątkami (art. 16 ust. 1 pkt 59 updop). Koszty podatkowe stanowią jedynie składki opłacone przez pracodawcę na podstawie umów ubezpieczenia dotyczących ryzyka grup 1, 3 i 5 działu I oraz grup 1 i 2 działu II, wymienionych w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Są to:
• ubezpieczenia na życie,
• ubezpieczenia na życie, jeżeli są związane z funduszem inwestycyjnym,
• ubezpieczenia wypadkowe i chorobowe, jeśli są uzupełnieniem tych ubezpieczeń, a także
• ubezpieczenia wypadku, w tym wypadku przy pracy, i choroby zawodowej oraz ubezpieczenia choroby.

Ubezpieczenia takie powinny spełnić łącznie następujące warunki:
– uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca,
– umowa ubezpieczenia w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:
a) wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
b) możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Smaga Jaroszyński Spółka Adwokacka sp. j.

Obsługa prawna przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »