| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jaką wartość brać pod uwagę przy ustalaniu ceny prezentów o małej wartości

Jaką wartość brać pod uwagę przy ustalaniu ceny prezentów o małej wartości

Zbliża się okres przedświąteczny. W związku z tym mam pytanie. Co należy rozumieć przez pojęcie ceny nabycia "prezentu o małej wartości" określone w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku VAT? Czy będzie to cena netto wynikająca z faktury zakupu? Nie prowadzimy ewidencji.


RADA

Nie, cena nabycia prezentów o małej wartości nie jest to cena netto wynikająca z faktury zakupu. Przez cenę nabycia, zgodnie z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć cenę brutto, czyli cenę netto wraz z podatkiem VAT.

UZASADNIENIE

Zdaniem organów podatkowych wszelkie przekazania nieodpłatne towarów, bez względu na cel przekazania, podlegają VAT. Chyba że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Tego rodzaju przekazania uznawane są za opodatkowaną dostawę towarów, chyba że spełniają funkcję m.in. prezentów o małej wartości bądź próbek – wtedy nie podlegają opodatkowaniu.

Nie wynika to bezpośrednio z art. 7 ust. 2, w którym czytamy, że „przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
– jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu tego nie stosuje się jednak do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek”.

Jednak aby nie popaść w konflikt z urzędem skarbowym, lepiej wszelkie przekazania opodatkować VAT, gdy przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Dlatego na początku należy zawsze ustalić, czy jest to prezent o małej wartości. Wtedy takiego obowiązku nie będzie.

Ustawodawca wskazuje również jednoznacznie, co należy rozumieć przez prezenty o małej wartości. Otóż rozumie się przez to m.in. przekazywane przez podatnika jednej osobie towary, których przekazania nie ujęto w ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości tych osób, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „cena” na potrzeby podatku od towarów i usług. W związku z tym należy posiłkować się definicją „ceny” zawartą w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach. Z art. 3 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o cenach wynika, że przez cenę należy rozumieć wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się także podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dowson Holdings Limited

Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »