| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak potraktować podatkowo sprzedaż premiowaną

Jak potraktować podatkowo sprzedaż premiowaną

W ramach promocji za zakupioną ilość towaru zaprzyjaźniona hurtownia otrzymuje od dostawcy nagrody rzeczowe w cenie 1 grosza za sztukę. Czy prawidłowe jest zakupienie tych nagród na paragon przez naszą spółkę za cenę 2 groszy za sztukę i rozdanie klientom? Czy urząd skarbowy może zgłosić jakieś zastrzeżenia?


Rozdanie nagród klientom może być potraktowane na kilka sposobów, wszystko zależy od stanu faktycznego i udokumentowania tej operacji.

• Nagroda za określone zachowanie klientów, np. zakup określonej ilości lub asortymentu towaru – koszt nabycia będzie uznany za koszt podatkowy, nie wystąpi obowiązek w VAT.
• Próbki lub prezenty o niskiej wartości – koszt nabycia będzie uznany za koszt podatkowy, nie wystąpi obowiązek w VAT.
• Reprezentacja lub reklama – koszt nabycia może być uznany za koszt podatkowy w całości lub w granicach limitu (limit dla reprezentacji i reklamy kierowanej do konkretnego odbiorcy), brak skutków w VAT. U odbiorcy (osoby fizycznej) mogą wystąpić skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy mieć na względzie, że płatnikiem w takim przypadku byłaby spółka. Przed wydaniem nagrody należy od nagrodzonej osoby pobrać podatek dochodowy.
• Darowizna – brak możliwości zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych. Obowiązek naliczenia VAT (przy założeniu, że spółka mogła uzyskać od dostawcy fakturę, a tym samym odliczyć VAT naliczony). Wartość darowizny łącznie z podatkiem VAT może być odliczona od dochodu na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
• Inne przekazanie niezwiązane z prowadzoną działalnością – jak darowizna, z tym że bez możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania

Uatrakcyjnianie sprzedaży poprzez bonusy, konkursy dla klientów itp. stało się instrumentem rynkowym. Kwestia premiowania sprzedaży różnego rodzaju nagrodami doczekała się już wielu interpretacji. Urzędy skarbowe na ogół nie kwestionują zasadności ponoszenia tego typu wydatków jako związanych z uzyskiwanymi przychodami. Odmiennie traktowana jest kwestia drobnych lub symbolicznych upominków dla osób niezainteresowanych zakupami. Jako przykład można przytoczyć fragment interpretacji Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przedstawionej w piśmie z 14 czerwca 2006 r. (nr 1472/ROP1/423-126-181/06/AJ):
US

(...) Zdaniem tutejszego organu podatkowego nagrody losowane wśród graczy bingo stanowią jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży. Możliwość wylosowania nagrody rzeczowej wywołuje większe zainteresowanie grą w bingo i zachęca dodatkowo do grania. Wobec tego koszty ponoszone na nagrody dla graczy bingo należy traktować jako wydatki przeznaczone na wspieranie sprzedaży. Wpływają one zatem na wzrost sprzedaży oferowanych artykułów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółkę przychody.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jerzy Rzewuski

Ekspert IT – systemy informatyczne ERP. Ukończone studia - Politechnika Warszawska.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »