| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak potraktować podatkowo sprzedaż premiowaną

Jak potraktować podatkowo sprzedaż premiowaną

W ramach promocji za zakupioną ilość towaru zaprzyjaźniona hurtownia otrzymuje od dostawcy nagrody rzeczowe w cenie 1 grosza za sztukę. Czy prawidłowe jest zakupienie tych nagród na paragon przez naszą spółkę za cenę 2 groszy za sztukę i rozdanie klientom? Czy urząd skarbowy może zgłosić jakieś zastrzeżenia?

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie potwierdza stanowisko Spółki, że wydatki przeznaczone na nagrody rzeczowe, które w ramach loterii promocyjnej prowadzonej zgodnie z Regulaminem Loterii, były wylosowane wśród osób, które wrzuciły do urny do losowania wykorzystane blankiety do gry w bingo można uznać za koszty spełniające przesłanki zawarte w art. 15 ust. 1 updop. Tym samym stanowią one koszt uzyskania przychodów Spółki.
Podobnie wydatki na nagrody w programie lojalnościowym mają na celu zwiększenie sprzedaży, stąd będą w całości kosztem uzyskania przychodów.
Jeżeli chodzi natomiast o wydatki przeznaczone na zakup artykułów spożywczych, które są wykorzystywane w siedzibie Podatnika, jak również zużywane w niektórych własnych punktach sprzedaży (punkty o najlepszych obrotach, nowo otwierane lub posiadające w pobliżu konkurencję), gdzie gracz może bezpłatnie się nimi poczęstować, zastosowanie znajdzie do nich art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Jak stanowi ten przepis, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób (...).

Jeżeli rozdawane klientom lub potencjalnym klientom „gratisy”, nagrody itp. mają bliżej nieokreślony związek z uzyskiwanymi przychodami, to wydatek poniesiony na ten cel może być zakwestionowany jako koszt podatkowy. Wiąże się to z brakiem możliwości odliczenia VAT naliczonego przy zakupie. W przypadku gdy wartość nagrody przekracza próg przewidziany dla drobnych prezentów powstaje obowiązek w VAT.

Kolejny problem to nagrody o wartości rodzącej po stronie nagrodzonego obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (podatek zryczałtowany 10%). Należy mieć na względzie, że płatnikiem podatku jest w takim przypadku spółka.

• art. 12 ust. 1 pkt 2, ust. 6a, art. 18 ust. 1 pkt 1 i 7, ust. 1a, 1b, 1c i 1g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353
• art. 7 ust. 2 i 3, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 20 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• art. 21 ust. 1 pkt 68, art. 30 ust. 1 pkt 2, art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją MF
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Zarzeczny

PR & Account Executive

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »