REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki najmu lokalu, gdy nie stanowi on podstawowej działalności podatnika

REKLAMA

Firma działa jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do ewidencji działalności. Prowadzi księgę przychodów i rozchodów, opodatkowana jest podatkiem liniowym. W zgłoszeniu rejestrowym nie zamieściła informacji, że w ramach działalności świadczy usługi najmu. Obecnie chcielibyśmy wynająć jedno z pomieszczeń biurowych innemu przedsiębiorcy.

1. W jaki sposób należy rozliczyć najem? Czy fakt, że najem nie wchodzi w zakres działalności, uniemożliwia opodatkowanie go podatkiem liniowym? Czy w takim przypadku należy najem rozliczać na zasadach ogólnych i składać PIT-5? Co zrobić, jeśli rozszerzymy zakres działalności o usługi najmu?
2. Czy należy z tego tytułu wystawiać faktury VAT i z jaką stawką? Proszę też o wyjaśnienie, jak ujmować rozliczenie najmu w deklaracji VAT-7?
3. Skoro cały budynek biurowy jest środkiem trwałym, od którego są naliczane odpisy amortyzacyjne, to czy po wynajęciu jednego pomieszczenia nadal mogę naliczać odpisy w tej samej wysokości, czy należy pomniejszyć je i naliczać od części, którą użytkuje nasza firma?
4. W którą rubrykę księgi przychodów należy wpisać przychód i z jaką datą (zapłaty czy wystawienia faktury)?
5. Czy fakt, że przedsiębiorca, na rzecz którego ma być wynajęte biuro, jest synem właściciela firmy (ale prowadzi odrębną działalność), ma jakieś znaczenie?

RADA

W opisanym przypadku przychody z najmu będą stanowiły przychód z działalności opodatkowanej podatkiem liniowym. Odpowiedź na pozostałe pytania znajduje się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ad 1.
Przychody z najmu składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej. Przychody z najmu są odrębnym źródłem przychodów od przychodów z działalności gospodarczej wtedy, gdy nie dotyczą składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Wynika to z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Brak wpisu takiego rodzaju działalności w ewidencji działalności gospodarczej nie będzie miał w tym przypadku znaczenia dla oceny, do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć przychody z najmu. W związku z tym, że najem dotyczy jednego z pomieszczeń biurowych, dotyczy on składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Należy go zatem zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i rozliczyć jak pozostałe przychody z tej działalności podatkiem liniowym. Nie ma obowiązku rozliczania najmu oddzielnie według skali podatkowej. Nie ma również w związku z tym obowiązku składania PIT-5 z tego tytułu. Należy zauważyć, że od 1 stycznia 2007 r. ustawodawca zrezygnował z wymogu składania przez podatników deklaracji miesięcznych. Dotyczy to zarówno deklaracji PIT-5, jak i deklaracji PIT-5L.
Rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności w ewidencji działalności gospodarczej ma jedynie charakter porządkowy. Przedsiębiorca ma obowiązek uzupełnienia wpisu, gdy zmienia się zakres jego działalności. Brak takiego wpisu nie wpływa natomiast na jego prawa i obowiązki w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej oraz na jego rozliczenia podatkowe.
 

Ad 2.
Najem jest traktowany w ustawie o VAT jako usługa. Wynajem pomieszczenia biurowego innemu przedsiębiorcy będzie zatem podlegał opodatkowaniu VAT. W takim przypadku należy wystawić fakturę VAT ze stawką 22%. W przypadku usług najmu obowiązek podatkowy w VAT powstaje w sposób szczególny, tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT). Fakturę natomiast należy wystawić nie później niż w terminie powstania obowiązku podatkowego (§ 15 rozporządzenia „w sprawie faktur”). Kwotę czynszu netto otrzymaną z najmu lokalu należy wykazać w deklaracji VAT-7 w poz. 28. Podatek należny z tego tytułu należy wykazać w poz. 29 tej deklaracji.

PRZYKŁAD
Firma X wynajmuje pomieszczenie biurowe osobie fizycznej (przedsiębiorcy). Termin płatności czynszu (miesięcznego) jest ustalony na 10. każdego miesiąca (płatność z góry). Najemca zapłacił 12 października. Mimo niedotrzymania terminu zapłaty przez najemcę obowiązek podatkowy powstał 10 października. Wynajmujący (firma X) był obowiązany wystawić fakturę najpóźniej 10 października. Obrót z tytułu najmu został wykazany w deklaracji VAT-7 za październik (w poz. 28 - „kwota netto” i poz. 29 - „należny podatek”).
Wynajmujący będzie obowiązany rozliczyć podatek należny z tytułu najmu w opisany sposób również wtedy, gdy najemca w danym miesiącu nie zapłaci czynszu. 

Ad 3.
Fakt wynajęcia jednego z pomieszczeń nie będzie powodował obowiązku zmniejszenia odpisów amortyzacyjnych. Podatnik ma bowiem prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od składników majątku wykorzystywanych do prowadzonej działalności gospodarczej. Najem pomieszczenia biurowego nie wyłącza tego pomieszczenia z działalności gospodarczej podatnika. Wręcz przeciwnie - stanowi element tej działalności (przychód z najmu jest przychodem z pozarolniczej działalności podatnika). Zatem podatnik ma prawo dokonywania odpisów amortyzacyjnych nadal w niezmienionej formie i wysokości.
 

Ad 4.
Do końca 2006 r. w zakresie podatku dochodowego przychody z najmu były potraktowane w sposób szczególny (art. 14 ust. 1e). Określono mianowicie dla nich szczególny moment powstania przychodu. Był to dzień, w którym należności z umowy najmu stawały się wymagalne. Przychody z tytułu najmu stawały się wymagalne z upływem terminu płatności określonego w umowie. W tym dniu zatem należało wykazać przychód z najmu. W przypadku gdy umowa nie określała terminu płatności, stosowało się bezpośrednio przepisy Kodeksu cywilnego (art. 669 k.c.). Zgodnie z Kodeksem cywilnym termin płatności przypada 10. dnia miesiąca (płatność z góry). Od 1 stycznia 2007 r. zmieniają się zasady ustalania przychodu z najmu. Datą powstania przychodu jest ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub fakturze. Gdy rozliczenie będzie obejmowało okres 1-31 stycznia 2007 r., to przychód powstanie 31 stycznia, niezależnie od tego, kiedy przypada termin płatności.
Jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu, to przychód z najmu wykazuje w kol. 7 pkpir „Wartość sprzedanych towarów i usług”. W opisanym przez Czytelnika przypadku przychód z najmu stanowi uboczny przychód osiągany w ramach działalności gospodarczej. Dlatego należy go wykazać w kol. 8 pkpir „Pozostałe przychody”.

PRZYKŁAD
Firma X wynajmuje pomieszczenie biurowe osobie fizycznej (przedsiębiorcy). Najem nie jest podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej firmy X. Termin płatności czynszu (miesięcznego) jest ustalony na 10. każdego miesiąca (płatność z góry). Najemca zapłacił 12 stycznia. Przychód z tytułu najmu należy wykazać w pkpir 31 stycznia (ostatni dzień okresu rozliczeniowego). W związku z tym, że przychód z najmu nie jest podstawowym przedmiotem działalności podatnika, należy go wykazać w kol. 8 pkpir „Pozostałe przychody”. 

Ad 5.
Powiązania rodzinne między wynajmującym a najemcą nie będą miały negatywnych konsekwencji podatkowych, jeżeli zastosowane rozliczenia nie będą prowadziły do nieuzasadnionego obniżenia zobowiązań podatkowych (art. 25 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 32 ustawy o VAT). Generalnie należy ustalić taką cenę najmu, którą ustaliłyby w podobnych okolicznościach niezależne (niepowiązane) podmioty.
 

Podstawa prawna:
- art. 669 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1166
- art. 19 ust. 13 pkt 4, art. 32 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6, art. 14 ust. 1e, art. 22a ust. 1, art. 25 ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588
- § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Ewa Sławińska
konsultant podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA