| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak ustalić podstawę opodatkowania w przypadku czynności nieodpłatnych

Jak ustalić podstawę opodatkowania w przypadku czynności nieodpłatnych

Przekazaliśmy prezent zaprzyjaźnionej firmie z okazji jej jubileuszu. Wartość prezentu zaksięgowaliśmy w koszty reprezentacji i reklamy oraz wystawiliśmy wewnętrzną fakturę VAT. Prezent był wysłany pocztą. Czy koszt wysyłki powiększa podstawę opodatkowania? Jak ustalać podstawę opodatkowania w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług?

Ponadto przyjęcie za podstawę opodatkowania ceny z podatkiem nakładałoby na wydającego towary obowiązek odprowadzenia podatku w kwocie wyższej od kwoty odliczonej, co przeczyłoby zasadzie neutralności podatku.
Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż cenę nabycia, o której mowa w powołanym przepisie art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć jako cenę netto”.

W tym przypadku bierzemy więc pod uwagę tylko cenę, którą nasza firma zapłaciła, kupując - następnie przekazany nieodpłatnie - towar. Będziemy wliczać również koszty związane bezpośrednio z zakupem, takie jak koszty transportu, załadunku, wyładunku, składowania. Obniżamy obrót o rabaty, opusty i inne podobne zmniejszenia. Nie będziemy natomiast wliczać w tym przypadku kosztów związanych z przekazaniem tego towaru, np. transportu. Nie jest to bowiem cena nabycia przekazanego towaru.

Jeszcze większy problem powstaje przy przekazywaniu własnych towarów. Organy podatkowe uznają, że w tym przypadku nie może być brany pod uwagę tylko koszt materiałów zużytych do wyprodukowania przekazanych towarów.

Z powodu braku definicji kosztu wytworzenia organy podatkowe uznają, że należy się posiłkować definicją zawartą w ustawie o rachunkowości (pismo z 29 maja 2006 r. Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty nr III-2/443-15.1/18489/06/PJ).

Ustawa o rachunkowości w przypadku kosztów wytworzenia wyróżnia dwa rodzaje kosztów:
1) związane bezpośrednio z danym produktem - takie jak wartość zużytych materiałów bezpośrednich, koszty pozyskania i przetworzenia związane bezpośrednio z produkcją i inne koszty poniesione w związku z doprowadzeniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje w dniu wyceny;
2) pośrednio związane z wytworzeniem tego produktu - takie jak zmienne pośrednie koszty produkcji oraz tę część stałych pośrednich kosztów produkcji, które odpowiadają poziomowi tych kosztów przy normalnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych.

Jeżeli nie jest możliwe ustalenie kosztu wytworzenia produktu, jego wyceny dokonuje się według ceny sprzedaży netto takiego samego lub podobnego produktu, pomniejszonej o przeciętnie osiągany przy sprzedaży produktów zysk brutto ze sprzedaży, a w przypadku produktu w toku - także z uwzględnieniem stopnia jego przetworzenia.

Do kosztów wytworzenia produktu nie zalicza się kosztów:
- będących konsekwencją niewykorzystanych zdolności produkcyjnych i strat produkcyjnych,
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Wróbel

analityk rynków finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »