| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak ustalić podstawę opodatkowania w przypadku czynności nieodpłatnych

Jak ustalić podstawę opodatkowania w przypadku czynności nieodpłatnych

Przekazaliśmy prezent zaprzyjaźnionej firmie z okazji jej jubileuszu. Wartość prezentu zaksięgowaliśmy w koszty reprezentacji i reklamy oraz wystawiliśmy wewnętrzną fakturę VAT. Prezent był wysłany pocztą. Czy koszt wysyłki powiększa podstawę opodatkowania? Jak ustalać podstawę opodatkowania w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług?

- ogólnego zarządu, które nie są związane z doprowadzaniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny,
- magazynowania wyrobów gotowych i półproduktów, chyba że poniesienie tych kosztów jest niezbędne w procesie produkcji,
- kosztów sprzedaży produktów.

Nieodpłatne świadczenie usług

Jeżeli nieodpłatnie świadczymy usługi, które podlegają opodatkowaniu, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika. Również w tym przypadku brak jest definicji. Dlatego należy wliczyć wszystkie koszty, jakie ponosimy w związku ze świadczeniem usługi, np. koszty dojazdu, telefonów, wynagrodzeń płaconych w związku ze świadczoną usługą. Należy przyjąć zasadę, że wliczamy te wszystkie elementy, które byśmy wliczyli, gdyby usługa była odpłatna, z wyjątkiem prowizji.

Podstawa prawna:
- art. 29 ust. 10 i 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Magda Stawska

Magda Stawska posiada 20letnie doświadczenie zawodowe w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim. Doświadczenie zawodowe obejmuje pracę w strukturach pionu zasobów ludzkich, jak i pionu ryzyka, zdobywane w Polsce i zagranicą (Austria, Niemcy, Anglia, region Europy Środkowo-Wschodniej). Posiada doświadczenie w różnych branżach, jak bankowość, usługi finansowe, ubezpieczenie, farmacja, telekomunikacja, energetyka, FMCG, produkcja. Kluczowe obszary ekspertyzy to zarządzane zmianą, diagnoza kultury organizacyjnej, projektowanie programów rozwojowych, zarządzanie wiedzą, rozwój kapitału ludzkiego. Specjalistka w dziedzinie międzykulturowych aspektów zarządzania zespołami i wielonarodowych aspektów organizacji. Pasjonatka innowacyjnych rozwiązań́, nowoczesnych technologii i startupów. Mentorka wydarzeń zorientowanych na rozwój innowacyjności i budowanie zespołów (Dragon’s Dean, Warsaw StartUpWeekend) Monitoruje trendy na rynku pracy i wyzwania człowieka w związku z rozwojem nowoczesnych technologii. Autorka programu mentoringu kariery zawodowej Start w Przyszłość́ (StartUpYourFuture) i książki „Alchemia Kariery Kobiety. Daj sobie drugą szansę!” (Wydawnictwo Poltext) Inicjatywy autorskie dedykowane na rzecz aktywizacji kobiet społeczności StartUpWoman w ramach przedsiębiorczości stylu życia i przedsiębiorczości hybrydowej. Założycielka think tanka Start w Przyszłość #StartUpYourFuture. Współuczestniczyła w powstawaniu książki autorstwa Tim Clarka i Bruce Hazen) Business Models For Teams (Penguin Ramdom Hous) Doktorantka zarządzania na Akademii Leona Koźmińskiego. Prowadzi badania nad kulturą organizacyjną w polskich instytucjach kultury. Certyfikowana assessor CAACDC (IES) i praktyk Business Model You.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK