| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > W jaki sposób firma, która ma w zakresie działalności usługi hotelowe, ma wystawić fakturę za szkolenie

W jaki sposób firma, która ma w zakresie działalności usługi hotelowe, ma wystawić fakturę za szkolenie

Nasza firma organizuje szkolenia. Czy mogę wystawić fakturę dla uczestnika szkolenia, który zapłacił z miesięcznym wyprzedzeniem (szkolenie + nocleg) w następujących pozycjach: szkolenie 80.42 zw. i refaktura za usługę hotelową 55.11.10 - 7%? ...

Nasza firma organizuje szkolenia. Czy mogę wystawić fakturę dla uczestnika szkolenia, który zapłacił z miesięcznym wyprzedzeniem (szkolenie + nocleg) w następujących pozycjach: szkolenie 80.42 zw. i refaktura za usługę hotelową 55.11.10 – 7%? Chciałabym zaznaczyć, że fakturę za usługę hotelową firma otrzyma w dniu przeprowadzonego szkolenia. Jeżeli takie postępowanie jest błędne, to czy mogę wystawić fakturę za usługę hotelową ze stawką 7%, jeżeli firma nie prowadzi hotelu, a w KRS ma wpisane w działalności przedsiębiorstwa „Hotele i motele 55.12, 55.11”. Jeżeli jest to błędne rozwiązanie, to jak powinnam wystawić fakturę dla takiego uczestnika?
 
W przypadku oferowania klientowi usługi szkoleniowej, na którą składają się usługi cząstkowe, tj. np. wyżywienie czy zakwaterowanie, błędem jest wydzielanie poszczególnych usług na potrzeby podatku VAT. Całość usługi korzysta ze zwolnienia z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i załącznika nr 4 poz. 7 „Usługi w zakresie edukacji”. O sposobie opodatkowania decyduje treść umowy zawartej pomiędzy firmą szkoleniową a zamawiającym usługę.
 
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wykonania usługi lub przed jej wykonaniem z chwilą otrzymania zapłaty częściowej lub całości należności. Jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT). Uregulowanie dotyczące obowiązku wystawiania faktur w przypadku otrzymania części i całości należności przed wykonaniem usługi zawiera art. 106 ust. 3 ustawy o VAT.
Firma szkoleniowa wystawia faktury na podstawie wymienionych przepisów oraz § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie z zapisami rozporządzenia, jeżeli przed wykonaniem usługi szkolenia otrzymano część lub całość należności, fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy usługi.
Jeżeli zatem uczestnik płaci nawet z miesięcznym wyprzedzeniem za wybrane przez siebie szkolenia, wówczas należy wystawić fakturę w dniu otrzymania zapłaty lub 7 dni od tej daty.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kinga Węgiel

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »