| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy nieodpłatne przekazanie towaru wycofanego ze sprzedaży podlega VAT

Czy nieodpłatne przekazanie towaru wycofanego ze sprzedaży podlega VAT

Handluję odzieżą. Część towaru nie nadaje się jednak do sprzedaży (wypłowiał, wyszedł z mody).
1. Czy w przypadku gdy podaruję tę odzież, np. Caritasowi lub ośrodkowi pomocy, muszę odprowadzić VAT i jak go wyliczyć?
2. Czy zapłacę VAT, gdy dokonam zniszczenia tych towarów?


RADA


Ad 1. Tak, przekazanie odzieży do Caritasu jest darowizną opodatkowaną VAT. Zakładam bowiem, że w związku z nabyciem towarów handlowych dokonała Pani odliczenia VAT naliczonego.

Ad 2. W przypadku zniszczenia tych towarów nie ma obowiązku naliczania VAT.


UZASADNIENIE


Ad 1
. Darowizna jest czynnością opodatkowaną VAT na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym artykułem czynność ta jest opodatkowana tylko w sytuacji, gdy podatnikowi przy nabyciu towarów będących przedmiotem darowizny przysługiwało prawo do odliczenia VAT, zawartego w cenie tych towarów.

Podstawą opodatkowania darowizny jest cena nabycia tych towarów. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru (czyli wykonania darowizny). Darowizna towarów udokumentowana jest fakturą wewnętrzną w ewidencji sprzedaży VAT, a VAT jest rozliczony według stawki stosowanej do sprzedaży tych towarów.


Przykład

Firma odzieżowa X przekazała do Caritasu odzież, która została wycofana ze sprzedaży. Cena zakupu tej odzieży wynosiła 10 000 zł (netto) plus 2200 zł (VAT). W związku z nabyciem odliczono VAT naliczony. Ponieważ towary przekazano w formie darowizny, firma X wystawiła fakturę wewnętrzną na kwotę 10 000 zł i VAT należny 2200 zł.


Ad 2.
Katalog czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest bardzo szeroki, jednak nie wynika z niego, że opodatkowaniu podlega zniszczenie, zepsucie czy ubytki naturalne towarów.


Fizyczna likwidacja towaru możliwa jest np. przez wyrzucenie czy spalenie. Na okoliczność takiego zniszczenia warto sporządzić protokół podpisany przez osoby uczestniczące w likwidacji. Protokół taki powinien zawierać informację:

- co zlikwidowano,

- o jakiej wartości (po jakiej cenie zakupu),

- w jaki sposób (jak faktycznie przebiegła likwidacja),

- w czyjej obecności (przy jakich świadkach) zniszczono,

- o osobach sporządzających protokół, osobach uczestniczących w likwidacji wraz z ich podpisami.


Likwidacji może dokonać sam przedsiębiorca, ale im wyższa wartość likwidowanego majątku, tym bardziej pożądani są niezależni świadkowie. W przypadku szczególnie dużej wartości towarów warto - dla bezpieczeństwa - powiadomić wcześniej o dacie dokonania zniszczenia urząd skarbowy. Lepiej, aby urzędnicy byli obecni przy zniszczeniu, niż gdyby fakt zniszczenia miał zostać zakwestionowany w późniejszej kontroli. Powiadomienie takie nie jest jednak obowiązkowe.

Podstawa prawna:

- art. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Marta Wysocka

ekspert w zakresie VAT

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Elżbieta Majszak

Ekspert z zakresu odszkodowań i ubezpieczeń.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »