| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak rozliczyć rabaty towarowe udzielane klientom

Jak rozliczyć rabaty towarowe udzielane klientom

Udzielamy naszym klientom rabatów towarowych. To znaczy za zakup towarów powyżej limitów mogą otrzymać kilka sztuk zakupionego towaru gratis. Jakie obowiązki ciążą na nas z tytułu udzielonych rabatów?


RADA

Udzielenie rabatu towarowego powoduje obniżenie podstawy opodatkowania. Gdy rabat został udzielony po wystawieniu faktury, należy wystawić fakturę korygującą. Część organów podatkowych uznaje, że jest to wynagrodzenie z tytułu usługi świadczonej przez nabywcę. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Obrót w ustawie o podatku od towarów i usług definiowany jest jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o należny VAT. Ustawa w art. 29 ust. 4 wymienia sytuacje, kiedy taki obrót możemy obniżyć. Według tych regulacji obrót można zmniejszyć o:
- kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont),
- wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze,
- wartość kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Z regulacji tej wynika, iż udzielając rabatu, możemy zmniejszyć obrót stanowiący podstawę opodatkowania VAT, gdy rabat ten:
- nie jest niedozwolony na podstawie innych przepisów prawa,
- jest ściśle skorelowany z konkretną transakcją, w związku z którą został zastosowany.

Państwa firma udziela rabatów towarowych. Mamy z nimi do czynienia wówczas, gdy zakupując towar w określonej ilości lub o określonej wartości, otrzymujemy dodatkowo pewną liczbę tego samego lub innego towaru. W praktyce są to takie akcje promocyjne, gdy np. kupując cztery opakowania, piąte klient otrzymuje gratis.

Należy rozstrzygnąć, czy udzielając takiego rabatu, możemy obniżyć podstawę opodatkowania. Jak już wspomniano, udzielenie rabatu towarowego polega na świadczeniu w postaci wydania dodatkowej liczby produktów. Taki rabat nie jest niedozwolony prawem, ponadto jest związany z konkretną dostawą. Żaden przepis nie stanowi, że rabat musi być wyrażony w pieniądzu. Może mieć również inną postać, pod warunkiem że można ją przeliczyć na złotówki. W tym przypadku można ustalić, ile taki rabat wynosi. Nabywca otrzymuje bowiem więcej towarów za tę samą kwotę należną, a więc zmniejsza się cena jednostkowa towaru.
 

Przykład
Hurtownia sprzedała 1000 sztuk towaru po 50 zł (kwota brutto) każda sklepowi ABC. W związku z tak dużym zakupem sklep otrzymał 10 sztuk towaru gratis i zapłacił 50 000 zł. Kwota rabatu wynosi więc 500 zł. Dlatego kwota obrotu, po uwzględnieniu rabatu, wynosi 49 500 zł.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Wierzbowski Eversheds

Usługi prawne dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »