| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy wydatki na zagospodarowanie terenu wokół siedziby firmy można zaliczyć do kosztów

Czy wydatki na zagospodarowanie terenu wokół siedziby firmy można zaliczyć do kosztów

Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż ceramiki sanitarnej postanowił uporządkować otoczenie wokół nieruchomości stanowiącej środek trwały prowadzonej przez niego firmy.

 

Mając to na względzie, opisaną przez Pana inwestycję polegającą na ogrodzeniu całego terenu, wybrukowaniu wejścia do budynku i przylegającego do niego niewielkiego parkingu należy uznać za ulepszenie polegające na adaptacji, czyli wzbogaceniu nieruchomości o nowe cechy użytkowe. Efektem nakładów jest niewątpliwy wzrost wartości użytkowej środka trwałego.

Jeżeli zatem nakłady poniesione na wymienione elementy infrastruktury przekroczyły 3500 zł, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych jedynie poprzez odpisy amortyzacyjne od powiększonej wartości początkowej budynku. Jeśli zaś są niższe lub równe 3500 zł, podatnikowi przysługuje prawo bezpośredniego obciążenia nimi kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

Szata roślinna wokół firmy

Założenie trawników czy też posadzenie innych roślin, w tym wieloletnich i trwale związanych z gruntem, nie stanowi ulepszenia nieruchomości, mimo że poprawia jej wizualną atrakcyjność.

Niestety przy kwalifikowaniu tego typu nakładów panowała do tej pory dość wątpliwa praktyka organów podatkowych, które w większości uznawały tego typu wydatki za mające charakter reprezentacji.

Przykładem niekorzystnego dla podatnika stanowiska w tej kwestii jest pismo Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 8 marca 2006 r., nr 1472/ROP 1/423-43/83/06/MG. W piśmie tym stwierdzono, że:
(...) wydatki ponoszone przez Spółkę związane z uporządkowaniem terenu wokół nieruchomości będącej jej własnością, polegające na założeniu trawnika, posadzeniu krzewów i drzew, należy zaliczyć do wydatków ponoszonych na reprezentację Spółki. Jak bowiem wskazano powyżej, reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, prezentowanie, a zadbanie o estetyczny, schludny wygląd terenów zielonych wokół nieruchomości, w której prowadzona jest działalność gospodarcza, wiąże się z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach, podniesienia prestiżu firmy i pozyskiwaniu nowych klientów (...).

Trudno jednak się zgodzić z powyższym stanowiskiem.

Pojęcie „reprezentacja” istotnie oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną (patrz - pismo Ministerstwa Finansów z 17 lipca 1995 r., nr PO 4/AK-722-702/95). W innym znaczeniu może ono także się odnosić do występowania, działania w czyimś imieniu lub interesie (patrz - wyrok NSA z 6 maja 1998 r., sygn. akt SA/Sz 1412/97).
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Beata Mosór

Zastępca Dyrektora ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »