| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Kiedy zaksięgować koszty z duplikatu faktury

Kiedy zaksięgować koszty z duplikatu faktury

W marcu 2007 r. otrzymaliśmy duplikat faktury VAT z czerwca 2006 r. (oryginał wysłany pocztą nie dotarł do nas). VAT odliczyłam w marcu 2007 r. Kiedy należy w pkpir zaksięgować kwotę netto w koszty uzyskania przychodu? Faktura dotyczy zakupu materiałów i usług.


rada


Koszty materiałów i koszty usług wynikające z duplikatu faktury VAT należy ująć odrębnie. Koszt zakupu materiałów należy ująć w księdze w 2006 r., korygując koszty. Podstawą księgowania będzie opis dostawy lub specyfikacja dostawcy. Koszty usług należy ująć w 2007 r. pod datą wystawienia duplikatu faktury.


uzasadnienie


W przypadku przedstawionym przez Czytelnika odrębnie należy rozważyć moment ujęcia towarów i materiałów, a inaczej usług wynikających z otrzymanego duplikatu faktury.


Zakup materiałów


Zakup materiałów, które zaliczają się do materiałów podstawowych w myśl przepisów o pkpir, należy ująć w dacie ich otrzymania, mimo iż faktura została wystawiona i przekazana podatnikowi w późniejszym czasie. W takiej sytuacji, do czasu otrzymania faktury, podstawą ujęcia nabytych materiałów podstawowych jest opis dostawy sporządzony przez podatnika (nabywcę) albo specyfikacja dostawcy. Podobnie należy udokumentować nabycie materiałów pomocniczych, chociaż w tym przypadku ustawodawca nie wymaga, aby były one księgowane od razu w dniu otrzymania. Niemniej dysponując właściwym dokumentem księgowym, którym w tym przypadku powinien być opis dostawy albo specyfikacja dostawcy, należało również na ich podstawie ująć materiały pomocnicze w pkpir za 2006 r.


Wobec tego, w przypadku gdy materiały otrzymane w czerwcu 2006 r. były materiałami podstawowymi lub pomocniczymi, należy dokonać korekty kosztów z tytułu zakupu tych materiałów i uwzględnić je w kosztach 2006 r. Oczywiście podlegają one również spisowi z natury na 31 grudnia 2006 r. Oznacza to także korektę zeznania rocznego za 2006 r., jeśli zostało ono już złożone.


Jeżeli chodzi o techniczną stronę dokonania korekty w pkpir, to wobec braku możliwości cofnięcia się do okresu, w którym otrzymano materiały (tj. czerwca 2006 r.), należy ich zakup ująć jako ostatnią pozycję w księdze za 2006 r., uwzględniając w ten sposób w sumie kosztów za ten rok.


W kolumnie „uwagi” należy natomiast zaznaczyć, jaka była faktyczna data otrzymania materiałów, i dopisać dane dotyczące duplikatu faktury otrzymanego już w 2007 r.


Zakup usług


Natomiast inne koszty (np. nabycia usług), które zostały udokumentowane duplikatem faktury, należy ująć w dacie wystawienia tego duplikatu. Wcześniej bowiem nie było podstaw (brak właściwego dokumentu księgowego) do uwzględnienia tego rodzaju kosztu w zapisach pkpir. Takim dokumentem jest dopiero duplikat faktury VAT. Ponadto takie są zasady rozliczania kosztów w czasie wynikające z ustawy (art. 22 ust. 5b updof), a mianowicie w przypadku gdy nie można ująć kosztu w okresie, którego dotyczy (a jednocześnie jest to koszt bezpośredni), należy rozliczyć go w dacie poniesienia. Za datę tę należy uznać datę wystawienia dokumentu potwierdzającego koszt. W tym przypadku będzie to data wystawienia duplikatu faktury VAT. Należy tak postąpić zwłaszcza wtedy, gdy dotyczy to kosztu pośredniego, a także gdy podatnik ujmuje koszty, co do zasady, w dacie poniesienia (art. 22 ust. 4 updof).


Podstawa prawna:
- art. 22 ust. 5-6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

- § 12 ust. 2 pkt 2, § 16-17, § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229


Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Weronika Sierant

HR Manager w firmie Smart MBC

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »