| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy zakup polisy ubezpieczeniowej należy ująć w ewidencji VAT

Czy zakup polisy ubezpieczeniowej należy ująć w ewidencji VAT

Prowadzę działalność gospodarczą, mam samochód osobowy wykorzystywany w działalności, będący równocześnie środkiem trwałym. Czy należy ewidencjonować w rejestrze VAT zakup polisy ubezpieczeniowej samochodu? Jeśli tak, to w której kolumnie? Czy dokument samej polisy wystarczy za dowód operacji? A może wystarczy tylko zapis w PKPiR o poniesionym wydatku?


RADA

Zakupu tego nie trzeba w żaden sposób wykazywać w ewidencji VAT. W przypadku zakupu polisy ubezpieczeniowej wystarczający jest zapis w prowadzonej przez Pana podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

UZASADNIENIE

Przepisy ustawy o VAT bardzo ogólnie określają zasady prowadzenia ewidencji przez podatników tego podatku. Z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT wynika, że ewidencja ta powinna zawierać: kwoty określone w art. 90 ustawy (kwoty podatku naliczonego, od którego przysługuje prawo do odliczenia VAT), dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej (ponadto w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 ustawy - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej).

Uznać więc należy, że zakupu polisy ubezpieczeniowej nie trzeba wykazywać w ewidencji VAT. Zakup ubezpieczenia stanowi zakup zwolnionej od podatku usługi pośrednictwa finansowego, który w żaden sposób nie wpływa na treść sporządzanych przez podatnika deklaracji VAT-7/VAT-7K, jak również nie wpływa na wymienione powyżej dane wymagane w ewidencji VAT.

WAŻNE!
Zakup polisy ubezpieczeniowej stanowi czynność zwolnioną z podatku VAT, ponieważ stanowi usługę pośrednictwa finansowego.

Jednocześnie przepisy nie nakładają obowiązku naliczania VAT w przypadku zakupu polis ubezpieczeniowych przez podatników. W konsekwencji, w omawianym przypadku nie ma mowy o zaistnieniu takiego obowiązku (a zatem nie wystąpi również podatek do ewentualnego odliczenia).

Podsumowując, stwierdzić należy, że w przypadku zakupu polisy ubezpieczeniowej wystarczający jest zapis w prowadzonej przez Pana podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Zakupu tego nie trzeba w żaden sposób wykazywać w ewidencji VAT (można jednak zakup taki wykazać dobrowolnie, na przykład w rejestrze zakupów zwolnionych od podatku).

Podstawa prawna:
- art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1029

Jan Ksedowski
konsultant podatkowy

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Ius Cogens

Pomoc prawna z zakresu prawa administracyjnego, cywilnego i gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »