| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy zakup polisy ubezpieczeniowej należy ująć w ewidencji VAT

Czy zakup polisy ubezpieczeniowej należy ująć w ewidencji VAT

Prowadzę działalność gospodarczą, mam samochód osobowy wykorzystywany w działalności, będący równocześnie środkiem trwałym. Czy należy ewidencjonować w rejestrze VAT zakup polisy ubezpieczeniowej samochodu? Jeśli tak, to w której kolumnie? Czy dokument samej polisy wystarczy za dowód operacji? A może wystarczy tylko zapis w PKPiR o poniesionym wydatku?


RADA

Zakupu tego nie trzeba w żaden sposób wykazywać w ewidencji VAT. W przypadku zakupu polisy ubezpieczeniowej wystarczający jest zapis w prowadzonej przez Pana podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

UZASADNIENIE

Przepisy ustawy o VAT bardzo ogólnie określają zasady prowadzenia ewidencji przez podatników tego podatku. Z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT wynika, że ewidencja ta powinna zawierać: kwoty określone w art. 90 ustawy (kwoty podatku naliczonego, od którego przysługuje prawo do odliczenia VAT), dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej (ponadto w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 ustawy - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej).

Uznać więc należy, że zakupu polisy ubezpieczeniowej nie trzeba wykazywać w ewidencji VAT. Zakup ubezpieczenia stanowi zakup zwolnionej od podatku usługi pośrednictwa finansowego, który w żaden sposób nie wpływa na treść sporządzanych przez podatnika deklaracji VAT-7/VAT-7K, jak również nie wpływa na wymienione powyżej dane wymagane w ewidencji VAT.

WAŻNE!
Zakup polisy ubezpieczeniowej stanowi czynność zwolnioną z podatku VAT, ponieważ stanowi usługę pośrednictwa finansowego.

Jednocześnie przepisy nie nakładają obowiązku naliczania VAT w przypadku zakupu polis ubezpieczeniowych przez podatników. W konsekwencji, w omawianym przypadku nie ma mowy o zaistnieniu takiego obowiązku (a zatem nie wystąpi również podatek do ewentualnego odliczenia).

Podsumowując, stwierdzić należy, że w przypadku zakupu polisy ubezpieczeniowej wystarczający jest zapis w prowadzonej przez Pana podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Zakupu tego nie trzeba w żaden sposób wykazywać w ewidencji VAT (można jednak zakup taki wykazać dobrowolnie, na przykład w rejestrze zakupów zwolnionych od podatku).

Podstawa prawna:
- art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1029

Jan Ksedowski
konsultant podatkowy

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Biuletyn VAT
Personel i Zarządzanie 4/201742.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Sztymelski

Specjalista z zakresu podatków i rachunkowości, księgowy w biurze rachunkowym

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »