| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Porady prawne

Czy odpisy amortyzacyjne od wynajętego środka trwałego są kosztem dla wynajmującego

Aktualizacja: 13.02.2006

Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą chce wynająć autobus, będący jej środkiem trwałym, spółce cywilnej, której osoba ta jest jednocześnie wspólnikiem. Czy amortyzacja tego środka trwałego po wynajęciu będzie stanowiła dla podatnika koszty podatkowe? »

W jakim okresie i jak rozliczyć limitowane wydatki na reprezentację i reklamę

Aktualizacja: 13.02.2006

Przychody netto w sp. z o.o. w lipcu wynosiły 5000 zł, natomiast w sierpniu tego samego roku - 6000 zł. Wydatki związane z reprezentacją i reklamą niepubliczną w lipcu wynosiły 150 zł. Zgodnie z ustawą o pdop spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów 0,25% tych wydatków (czyli 12,5 zł). Czy pozostałą część wydatków - 137,5 zł firma może odliczyć w sierpniu oraz kolejnych miesiącach? Jak wyliczyć ten limit? »

Główny księgowy z certyfikatem - nowe zasady

Aktualizacja: 13.02.2006

Pracuję na stanowisku głównej księgowej. Mam wykształcenie policealne ekonomiczne o specjalności "ekonomika i organizacja przedsiębiorstw". W 2004 r. zdałam egzamin państwowy w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i otrzymałam certyfikat księgowego. Czy w świetle ustawy o finansach publicznych mogę pełnić funkcję głównej księgowej? »

Jakie zmiany w prowadzeniu ewidencji przychodów nastąpią po przejęciu prowadzenia pkpir przez biuro rachunkowe

Aktualizacja: 09.02.2006

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Rozliczamy się z podatku dochodowego na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zamierzamy zlecić jej prowadzenie biuru rachunkowemu. Czy w związku z tym wystąpią zmiany w zasadach ewidencji przychodów ze sprzedaży towarów handlowych i usług? »

Czy należy wysyłać prośby o potwierdzenie sald do wszystkich kontrahentów

Aktualizacja: 09.02.2006

Czy praktyka wysyłania potwierdzeń sald tylko do największych dłużników (których salda stanowią 90% ogółu należności) spełnia wymogi ustawy o rachunkowości? Czy zostanie to zaakceptowane przez biegłego rewidenta? Pozostałe 10% należności rozkłada się na kilkadziesiąt tysięcy klientów. Nie wysyłając do tych klientów próśb o potwierdzenie sald chcielibyśmy zaoszczędzić na kosztach tej całej operacji. »

Jak ująć w księdze podatkowej niedobory i nadwyżki magazynowe

Aktualizacja: 09.02.2006

W sklepie przeprowadziłem remanent kontrolny na wybranej grupie towarów. W jego wyniku stwierdziłem w niektórych pozycjach niedobór, a w innych nadmiar. Niedobór wartościowo przewyższa nadmiar. Winny zaistniałej sytuacji nie został ustalony. Jakich formalności trzeba dopełnić, żeby brakujące artykuły zdjąć ze stanu, a będące w nadmiarze wprowadzić na stan? Prowadzę pkpir i jestem płatnikiem VAT. »

Kiedy opłaca się zatrudnić kontrolera wewnętrznego

Aktualizacja: 09.02.2006

Jesteśmy przedsiębiorstwem produkcyjnym osiągającym obroty około 40 mln zł rocznie. Udziały naszej spółki należą w 100% do spółki zagranicznej. W naszym przedsiębiorstwie istnieje dział księgowości. Kontrola rachunkowości jest dokonywana przez głównego księgowego oraz kierownika jednostki. Dodatkowo każdego roku przeprowadzane jest badanie sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Czy w takiej sytuacji racjonalne jest zatrudnienie przez nas kontrolera wewnętrznego? »

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną

Aktualizacja: 08.02.2006

Spółka jest podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. W czerwcu zakupiliśmy u niemieckiego kontrahenta towar, którego nie odebraliśmy (pozostał w magazynie dostawcy). W tym samym miesiącu dokonaliśmy sprzedaży tego towaru firmie litewskiej. Firma litewska odebrała towar z magazynu niemieckiej firmy. Jak zaksięgować powyższą operację gospodarczą? Czy możemy zastosować procedurę uproszczoną? »

Czy można uniknąć przejścia na księgi rachunkowe

Aktualizacja: 08.02.2006

Dwuosobowa spółka cywilna przekroczyła limit przychodów netto ze sprzedaży i od 2006 r. musiałaby przejść z księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe. Jak najkorzystniej rozwiązać spółkę pod względem podatkowym? Gdyby jeden ze wspólników kontynuował tę działalność jako firma jednoosobowa, czy musiałby przejść na księgi handlowe? »

Czy opinię biegłego rewidenta można zmieniać za pomocą aneksu lub erraty

Aktualizacja: 08.02.2006

Pracuję na stanowisku samodzielnej księgowej w dużej firmie produkcyjnej. Moje pytanie dotyczy kwestii badania sprawozdania finansowego, a konkretnie - opinii wystawianej przez biegłego rewidenta po przeprowadzonym badaniu. Czy konieczne jest korygowanie tej opinii, jeżeli w naszej jednostce po zakończeniu badania, ale przed jego zatwierdzeniem, wystąpiły zmiany? Zmiany te mają istotny wpływ na kształt zbadanego już sprawozdania finansowego. Czy w takim przypadku można zastosować aneks lub erratę, czy też musi być napisana nowa opinia? »

Jak rozliczyć wydatki na modernizację budynku

Aktualizacja: 07.02.2006

Spółka z o.o. zakupiła nieruchomość (grunt i budynek) i modernizuje budynek w celu prowadzenia tam ośrodka wypoczynkowego. Aktualnie nie jest w tym budynku prowadzona żadna działalność, z wyjątkiem prac modernizacyjnych. Czy koszty wynagrodzeń pracownika dozorującego, usługi biura rachunkowego, telefony, podatek od nieruchomości, energia powinny obciążać koszty inwestycji czy działalności bieżącej? »

Po jakim kursie należy przeliczać wynikającą z umowy kwotę euro

Aktualizacja: 07.02.2006

Jako czynny podatnik VAT świadczymy usługi transportu wewnątrzwspolnotowego na zlecenie podatnika polskiego. Wystawiamy faktury ze stawką 22% w PLN, usługodawca w zleceniu określa wartość w EUR. Jaki kurs należy zastosować przy wystawieniu faktury VAT? My przeliczamy według średniego kursu NBP z dnia załadunku towaru. »

Czy można zmienić stawkę amortyzacji środka trwałego

Aktualizacja: 07.02.2006

Jak mam zaklasyfikować kserokopiarki i niszczarki o wartości powyżej 3500 zł? Obecnie stosuję stawkę 20 proc., ale ostatnio uzyskałem informację, że maksymalna stawka wynosi 14 proc. Czy można zmienić raz przyjętą stawkę amortyzacji? Jaką przyjąć stawkę amortyzacji - czy prawidłowa jej wysokość to 14 proc.? »

Jak rozliczyć koszty organizacji szkolenia

Aktualizacja: 06.02.2006

Zawarliśmy z osobą fizyczną umowę o dzieło. Osoba ta ma opracować materiały szkoleniowe i przeprowadzić szkolenie, które będzie się odbywać w różnych miejscowościach. Czy możemy zastosować 50% koszty uzyskania przychodów, a także zwrócić koszty dojazdu i noclegu wykonawcy dzieła, jeśli zobowiązaliśmy się do tego w umowie? Czy koszty te nie będą stanowiły naszego kosztu uzyskania przychodu i czy powinny być doliczone do przychodu wykonawcy dzieła i opodatkowane? »

Jak prawidłowo wykazać pracownicze koszty uzyskania przychodu w PIT-11

Aktualizacja: 06.02.2006

W jakiej wysokości należy wpisać koszty uzyskania w PIT-11, jeżeli w jednym miesiącu pracownik otrzymał wynagrodzenie za 2 miesiące i uwzględniono kwotę kosztów uzyskania przychodu w wysokości 102,25 zł? »

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Buchholc

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »