| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na wytworzenie ulotek reklamowych

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na wytworzenie ulotek reklamowych

Prowadzę działalność gastronomiczną. Chciałabym zlecić zewnętrznej firmie produkcję ulotek reklamujących naszą restaurację. Czy mogę całość wydatków poniesionych na wytworzenie ulotek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


RADA

Tak. Wydatki poniesione przez Panią na wytworzenie ulotek reklamujących restaurację można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

Od 1 stycznia br. uległy zmianie regulacje dotyczące możliwości zaliczania do kosztów wydatków na cele reprezentacji i reklamy.

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
 

W praktyce oznacza, to że zrezygnowano z istniejącego do końca zeszłego roku rozróżnienia na reklamę publiczną i niepubliczną, a co za tym idzie - ograniczeń w możliwości zaliczania wydatków na tego typu działania do kosztów uzyskania przychodów.

Od tego roku podatnicy nie mogą zaliczać do kosztów tylko i wyłącznie wydatków ponoszonych na cele reprezentacji, w szczególności na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że z powodu ww. brzmienia art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz z braku innych wyłączeń dla wydatków o charakterze reklamowym podatnicy mogą zaliczać je w całości do kosztów uzyskania przychodów.

W pytaniu pisze Pani, że zamierza zlecić zewnętrznej firmie wyprodukowanie ulotek reklamujących prowadzoną restaurację. Z cała pewnością działania te mają charakter reklamowy. Ulotka jest bowiem skierowana do szerokiego, anonimowego kręgu odbiorców i ma zapoznać oraz zachęcić do skorzystania z prezentowanych na niej usług.

W związku z powyższym ma Pani prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całości wydatków poniesionych na wykonanie ulotek reklamujących Pani restaurację.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. W piśmie z 29 marca 2005 r. nr IX--005/120/Z/K/05 Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew czytamy, że:
Koszty związane z wykonaniem ulotek reklamowych, o którym mowa w omawianym wniosku, będą stanowiły w pełnej wysokości koszt uzyskania przychodu.

Mimo że cytowane pismo było wydane przed nowelizacją art. 21 ust. 1 pkt 23 updof, nadal zachowuje swoją aktualność. Obecnie bez znaczenia pozostaje jedynie fakt, że tego typu wydatki były kwalifikowane przez urzędy jako reklama o charakterze publicznym. Najważniejszy jest ich reklamowy charakter.
 

Podstawa prawna:
- art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

Katarzyna Wojciechowska
ekspert w zakresie podatków dochodowych

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Sosnowska Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny, ekspert prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »