REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księdze przekazanie towaru na własne potrzeby

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Prowadzę działalność w zakresie handlu art. spożywczymi (sklep). Rozliczam się na zasadach ogólnych na podstawie księgi przychodów i rozchodów. Na potrzeby własne pobieram ze sklepu różne towary. W jaki sposób księgować te towary w księdze?


RADA


Przekazanie na potrzeby osobiste towarów ujętych uprzednio w księdze jako koszt działalności gospodarczej skutkuje koniecznością korekty kosztów. Zakupiony pierwotnie dla celów działalności towar handlowy zmienia bowiem swoje przeznaczenie. Dlatego w kolumnie 10 księgi należy zmniejszyć koszty o wartość przekazanych na potrzeby osobiste towarów, wpisując ją ze znakiem minus lub kolorem czerwonym. Jeśli przy zakupie towarów został odliczony VAT, to przekazanie towarów na potrzeby własne podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wymaga zatem udokumentowania fakturą wewnętrzną.


UZASADNIENIE


Podatnik podatku od towarów i usług rozliczający podatek dochodowy w oparciu o prowadzoną księgę przychodów i rozchodów koszty związane z zakupem materiałów oraz towarów handlowych ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów według cen zakupu. Do zaewidencjonowania tych kosztów służy kolumna 10 księgi.


Na podstawie § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży (z wyjątkami określonymi w § 30 tego rozporządzenia). Wartość towaru jest więc zaliczana do kosztów w momencie jego zakupu na podstawie faktury. Z faktury tej odliczany jest również w całości lub w części naliczony VAT.


W przypadku późniejszego przekazania towarów handlowych na potrzeby osobiste podatnika ma miejsce zmiana przeznaczenia towaru, którego wartość została uprzednio ujęta jako koszt prowadzonej działalności gospodarczej. Wystąpienie takiej okoliczności skutkuje zatem koniecznością korekty kosztów w związku z wycofaniem towarów ze sprzedaży i udokumentowania tego faktu fakturą wewnętrzną.


Wydatki na zakup towarów przekazanych następnie na cele osobiste podatnika niezwiązane z prowadzoną działalnością straciły charakter wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodu. Tym samym przestał istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi wydatkami a przychodami osiąganymi z działalności. W momencie tego rodzaju przekazania wydatki przestały zatem spełniać przesłanki określone w art. 22 ust. 1 updof.


Potwierdzają to również organy podatkowe. Przykładem jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bolesławcu z 17 sierpnia 2004 r. nr PDI/415-8/04, w którym podkreślono, że:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zwrot „w celu” znaczy, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatników w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jest kosztem uzyskania przychodów; warunkiem jest, aby pomiędzy wydatkiem a osiągniętym przychodem zachodził związek przyczynowo - skutkowy. (...) Wydatków osobistych nie zalicza się co do zasady do kosztów działalności gospodarczej, ponieważ nie mają one wpływu na powstanie lub zwiększenie przychodu.


Przekazanie towarów handlowych na potrzeby osobiste podatnika dokumentuje się poprzez wystawienie faktury wewnętrznej. W ten sposób spełniona zostaje dyspozycja przepisu art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przekazanie towaru na cele osobiste inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, od którego przy zakupie został odliczony VAT, podatnik jest obowiązany opodatkować, naliczając podatek należny od podstawy opodatkowania, jaką jest cena zakupu tego towaru.


WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przekazanie towarów na cele osobiste wymaga udokumentowania fakturą wewnętrzną.


Gdyby przy zakupie towarów przekazywanych na własne potrzeby nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia VAT, to nie miałby Pan obowiązku opodatkowywania takiej czynności i wystawiania faktury wewnętrznej. Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki z 27 maja 2005 r., nr PP 443/1/76/60/05, czytamy, że:

Reasumując, organ podatkowy podziela Pani stanowisko, że przekazanie samochodu na cele osobiste podatnika w sytuacji, gdy nie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego przy zakupie, nie wiąże się z koniecznością wystawienia faktury wewnętrznej, wykazaniem w niej obrotu zwolnionego ani też wykazania tego zdarzenia w deklaracji VAT-7, ponieważ czynność ta nie podlega opodatkowaniu.


Zapisy w księdze zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym (§ 12 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia księgi). Dlatego o wartość przekazanych na potrzeby osobiste towarów należy zmniejszyć koszty w kolumnie 10 księgi, wpisując ją ze znakiem minus lub kolorem czerwonym.


Podstawa prawna:
- art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

- § 12 ust. 2 pkt 2, § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229

- art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA