| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Usługi reklamowe świadczone na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty

Usługi reklamowe świadczone na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty

Spółka z o.o. świadczy w Polsce usługi reklamy na rzecz kontrahenta z Hiszpanii. Jak należy opodatkować taką usługę?

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności, miejscem świadczenia jest miejsce stałego zamieszkania. Inaczej będzie jednak w przypadku usług reklamowych (art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy).
W przypadku gdy usługi reklamowe są świadczone na rzecz: podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
A zatem usługa reklamowa świadczona przez podatnika wykonującego ją w Polsce dla nabywcy w Hiszpanii powinna być opodatkowana przez kontrahenta z Hiszpanii według obowiązujących tam przepisów. Nie ma tu znaczenia, że miejscem wykorzystania tej usługi jest Polska. Dla nabywcy w Hiszpanii powinna zostać wystawiona faktura na podstawie § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku...,
Faktura ta powinna zawierać dane określone w § 12 tego rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Powinna ona także zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium Polski, tj. numer identyfikacji podatkowej nabywcy w Hiszpanii (§ 30 ust. 4 rozporządzenia i art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy).
Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą: dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium Polski, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium Polski, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. A zatem w związku ze świadczeniem usługi reklamowej, której miejscem świadczenia jest Hiszpania, podatnik może odliczać podatek naliczony związany z jej wykonaniem.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Beata Świętochowska-Lewczuk

Młodszy Specjalista ds. Personalnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »