| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Usługi reklamowe świadczone na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty

Usługi reklamowe świadczone na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty

Spółka z o.o. świadczy w Polsce usługi reklamy na rzecz kontrahenta z Hiszpanii. Jak należy opodatkować taką usługę?

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności, miejscem świadczenia jest miejsce stałego zamieszkania. Inaczej będzie jednak w przypadku usług reklamowych (art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy).
W przypadku gdy usługi reklamowe są świadczone na rzecz: podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
A zatem usługa reklamowa świadczona przez podatnika wykonującego ją w Polsce dla nabywcy w Hiszpanii powinna być opodatkowana przez kontrahenta z Hiszpanii według obowiązujących tam przepisów. Nie ma tu znaczenia, że miejscem wykorzystania tej usługi jest Polska. Dla nabywcy w Hiszpanii powinna zostać wystawiona faktura na podstawie § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku...,
Faktura ta powinna zawierać dane określone w § 12 tego rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Powinna ona także zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium Polski, tj. numer identyfikacji podatkowej nabywcy w Hiszpanii (§ 30 ust. 4 rozporządzenia i art. 27 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy).
Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą: dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium Polski, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium Polski, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. A zatem w związku ze świadczeniem usługi reklamowej, której miejscem świadczenia jest Hiszpania, podatnik może odliczać podatek naliczony związany z jej wykonaniem.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »