| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Jak należy fakturować usługi spedycyjne

Jak należy fakturować usługi spedycyjne

Nasza firma wykonuje usługi spedycyjne. Kiedy należy wystawić fakturę za usługę spedycji, jeśli załadunek nastąpił 29 listopada 2004 r., natomiast klient zapłacił 25 listopada za usługę na podstawie faktury proforma. Czy fakturę należało wystawić już 25 listopada i czy wtedy powstał obowiązek podatkowy, mimo że usługa nie została jeszcze wykonana?

W tym przypadku faktura mogła być wystawiona najwcześniej 26 października i najpóźniej 25 listopada. Fakturę dokumentującą wykonanie usług spedycyjnych wystawia się bowiem nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed jego powstaniem. W przypadku usługi spedycyjnej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty (również przed jej wykonaniem), nie później jednak niż 30. dnia, licząc od jej wykonania.
Zasady dotyczące powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zostały określone w art. 19 ustawy o VAT. Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje generalnie z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1). Jeżeli jednak dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4) – dotyczy to również faktur za częściowe wykonanie usługi.
Te ogólne zasady nie mają jednak zastosowania m.in. do usług spedycyjnych – w tym bowiem przypadku mamy do czynienia ze szczególnym momentem powstania obowiązku podatkowego, określonym w art. 19 ust. 13 pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem m.in. przy usługach spedycyjnych i przeładunkowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług. Oznacza to, że przy tych usługach obowiązek podatkowy został związany z faktem otrzymania zapłaty, który będzie wyznaczać najwcześniejszy moment powstania tego obowiązku. Określony został również moment końcowy dla przypadków, w których nie zostanie spełniona przesłanka zapłaty. Czyli moment powstania obowiązku podatkowego będzie uzależniony od tego, co nastąpi wcześniej – płatność czy upływ 30 dni od dnia wykonania usługi.
Przykład
1. Podatnik wykonał usługę spedycyjną 20 października. Należność wpłynęła na jego konto 27 października – co oznacza, że w tym dniu powstał u niego obowiązek podatkowy – podatek należny powinien zostać rozliczony w deklaracji składanej za październik.
2. Podatnik wykonał usługę spedycyjną 20 października. Należność wpłynęła na jego konto 3 grudnia, a więc po upływie 30 dni, licząc od dnia wykonania usługi. W tym przypadku obowiązek podatkowy powstał u tego podatnika 19 listopada (30. dnia od dnia wykonania) – podatek należny powinien zostać rozliczony w deklaracji składanej za listopad.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

dr Dominik Lubasz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »