| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Wydatki na reklamę - zasady zaliczania do kosztów

Wydatki na reklamę - zasady zaliczania do kosztów

Jak odróżnić reklamę od informacji handlowej? Czy organizacja konferencji prasowej to reklama publiczna? Czy limit wydatków na reklamę dotyczy także zaliczek na podatek?

Koszty ponoszone przez podatników na reklamę i reprezentację od początku budzą kontrowersje i spory z organami podatkowymi. Wynika to z faktu, że ustawa nie definiuje takich pojęć, jak reklama, reprezentacja czy informacja handlowa. Znaczenie tych słów należy więc interpretować na podstawie definicji słownikowych, które z natury rzeczy są mniej ścisłe niż definicje prawne. Ustawa nie precyzuje także podziału na reklamę prowadzoną publicznie i niepublicznie.
Jednak na znaczną część wątpliwości odpowiada w miarę jednolite i bogate orzecznictwo dotyczące omawianych zagadnień. Na jego podstawie postaramy się odpowiedzieć na najważniejsze pytania związane z wydatkami na reklamę i reprezentację.
Reklama a informacja handlowa
Na początek warto zastanowić się nad różnicą między reklamą a informacją handlową. Jest to bardzo ważne, ponieważ możliwość zaliczania do kosztów wydatków związanych z informacją handlową nie jest w żaden sposób limitowana. Zarówno doktryna, jak i orzecznictwo wskazują, że informacja nie może zawierać żadnych elementów wartościujących. Informacja powinna przedstawiać jedynie obiektywne cechy produktu, np. dane techniczne, cenę, adres sprzedawcy. Z kolei reklama charakteryzuje się tym, że zawiera elementy wartościujące, nakłaniając do nabycia określonego towaru.
Mimo że w teorii problem wydaje się prosty, budzi wiele sporów podatników z organami podatkowymi. Każdy przypadek należy bowiem rozpatrywać indywidualnie ze względu na brak jednoznacznej granicy między pojęciem informacji a reklamy.
Przykłady
Spółka z o.o. prowadzi działalność w zakresie handlu hurtowego tkanin. Raz w miesiącu spółka wysyła do swoich stałych kontrahentów katalog z próbkami tkanin oraz cenami. Katalog ten nie zawiera żadnych dodatkowych informacji oraz treści (poza adresem i telefonem do spółki).
W takim przypadku nie ma wątpliwości, że jest to informacja handlowa i wydatki na wydanie i wysyłkę katalogu mogą być zaliczone do kosztów.
Ta sama spółka – chcąc pozbyć się zapasów magazynowych – wysłała do tych samych stałych kontrahentów katalog z próbkami tkanin oraz cenami. Jednak tym razem spółka zamieściła duże hasło – „Promocja – specjalne rabaty tylko do końca miesiąca”. Do tego została dołączona tabela z zasadami wyliczania specjalnych rabatów w zależności od wysokości zamówienia.
Wydaje się, że w tym wypadku mamy już do czynienia z reklamą. Zastosowane hasło ma bowiem na celu nakłanianie klientów do dokonywania zakupów – spełnia więc funkcję reklamy. Przyjmując taką interpretację, wydatki związane z drukiem i wysyłką katalogu mogą być zaliczone do kosztów w ramach reklamy limitowanej.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mec. Monika Brzozowska

Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »