| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Porady prawne

Jaki termin płatności wykazać na refakturze

Aktualizacja: 05.05.2005

Czy dokonując refakturowania faktury VAT za energię elektryczną, podatnik musi dostosować termin płatności do terminu na fakturze zakładu energetycznego, czy też może to być termin płatności umowny ustalony między stronami? »

Kiedy wydatki związane z nabyciem udziałów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Aktualizacja: 05.05.2005

Jesteśmy spółką z o.o. Czy podatek od czynności cywilnoprawnej za spisanie umowy dotyczącej zakupu udziałów w innej spółce podwyższa wartość zakupu, czy można go odnieść bezpośrednio w koszty? »

Czy odpisy amortyzacyjne od wynajmowanego budynku stanowią koszt podatkowy

Aktualizacja: 05.05.2005

Spółdzielnia transportowa posiada własne budynki, które amortyzuje. Pomieszczenia są wykorzystywane na wynajem (w sądzie jest zgłoszona również działalność jako wynajem). Czy odpisy amortyzacyjne stanowią dla spółdzielni koszt uzyskania przychodu? Głównym źródłem przychodu spółdzielni jest obecnie właśnie najem (transport incydentalnie). »

Czy podlegają opodatkowaniu kwoty z tytułu świadczenia usług doradczych wypłacane firmie zagranicznej

Aktualizacja: 05.05.2005

Czy polska spółka powinna pobierać podatek w wysokości 5% od kwoty wypłaconej dla spółki niemieckiej za świadczenie usług doradczych, w przypadku gdy spółka niemiecka posiada 70% udziałów w spółce polskiej? »

Zwrot bezpośredni w terminie 60 dni

Aktualizacja: 28.04.2005

W lutym br. miałam sprzedaż opodatkowaną stawką 22 proc. oraz 0 proc. (WDT oraz eksport). Podatek naliczony był wyższy od należnego. Wnieśliśmy wobec tego wniosek o zwrot VAT w części dotyczącej sprzedaży z zerową stawką VAT w terminie 60 dni, a pozostałą kwotę pozostawiliśmy do przeniesienia na następny miesiąc. Nie było zakupu środka trwałego. Czy mamy prawo do tych 60 dni? Urząd twierdzi, że nie i że powinniśmy wykazać zwrot w terminie 180 dni. »

Wykonanie przedmiotu prawa autorskiego przez pracownika

Aktualizacja: 28.04.2005

Jestem zatrudniony na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zarządzania. W ramach swoich obowiązków sporządziłem plan funkcjonowania poszczególnych działów przedsiębiorstwa. Czy w takim przypadku możliwe jest zastosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50 proc.? »

Remont sfinansowany pieniędzmi ze zbycia innej nieruchomości

Aktualizacja: 28.04.2005

W sierpniu 2003 r. sprzedałam mieszkanie za kwotę 230 000 zł. Mieszkanie to było moją własnością tylko przez 3 lata, w związku z czym, co do zasady, sprzedaż podlegała opodatkowaniu podatkiem w wysokości 10 proc. Uniknęłam jego zapłacenia składając stosowne oświadczenie o przeznaczeniu środków ze sprzedaży na własne cele mieszkaniowe. Za kwotę 215 000 zł zakupiłam inne mieszkanie, a ponadto w 2004 r. wykonałam remont tego nowego mieszkania na udokumentowaną fakturami kwotę 23 000 zł. Czy w tej sytuacji mogę skorzystać z ulgi remontowej - mimo iż część wydatków pokryłam środkami uzyskanymi ze sprzedaży mieszkania? »

Czy konieczne jest nanoszenie dekretacji na każdy dokument źródłowy

Aktualizacja: 28.04.2005

Prowadzę biuro rachunkowe. Klienci często dostarczają setki dokumentów, które księgowe wprowadzają bezpośrednio do systemu komputerowego, czyli dekretując w komputerze. Czy konieczne jest przepisywanie tych dekretów na faktury? Czy konieczne jest pisanie dekretów na każdym dokumencie sprzedaży i zakupów? Czy istnieje jakiś inny dopuszczalny sposób, aby tego nie robić? »

Kiedy powstaje przychód z tytułu przedawnionych zobowiązań

Aktualizacja: 28.04.2005

Jak określić datę powstania przychodu dla przedawnionych zobowiązań? Czy w sytuacji gdy są prowadzone negocjacje z wierzycielem co do wysokości zobowiązania, ze względu na jakość wykonanych urządzeń, również następuje przedawnienie tego zobowiązania? Czy zapłacenie wierzycielowi ustalonej wspólnie w negocjacjach kwoty po dacie przedawnienia zobowiązania wobec niego może zostać uznane za koszt uzyskania przychodu, jeśli wcześniej przedawnione zobowiązanie zaliczono do przychodu? »

Skierowanie pracowników do pracy w Norwegii

Aktualizacja: 28.04.2005

Jesteśmy firmą produkcyjną, która w Polsce produkuje i obrabia części do silników okrętowych. Zawarliśmy kontrakt z firmą norweską na wykonanie konstrukcji stalowych w Norwegii, będą to przede wszystkim prace spawalnicze. Na realizację tego kontraktu skierowaliśmy swoich pracowników do Norwegii. Z jaką stawką VAT należy wystawić fakturę za realizację kontraktu? Jaka to będzie faktura? »

Jak zaewidencjonować dzieło sztuki

Aktualizacja: 28.04.2005

Jak zaewidencjonować obrazy - dzieła sztuki w księgach rachunkowych?Ewidencja w księgach rachunkowych jest uzależniona od intencji, z jaką Państwo nabyli wspomniane dzieło sztuki (obraz). Zazwyczaj zakup dzieła sztuki jest utożsamiony z chęcią posiadania przez jednostkę gospodarczą przedmiotu (środka trwałego) zdolnego wywołać przeżycie estetyczne. Równie często nabycie dzieła sztuki może się wiązać z dokonywaniem inwestycji długo- lub krótkoterminowej. Znacznie rzadziej występują sytuacje zakupu dzieła sztuki jako zwykłego towaru przeznaczonego do sprzedaży. Szczegóły ujmowania w księgach poszczególnych rozwiązań przedstawiamy w uzasadnieniu. »

Jak rozliczyć delegację służbową, gdy pracownik nie pobrał zaliczki

Aktualizacja: 28.04.2005

Proszę o pomoc w rozliczeniu delegacji służbowej zagranicznej pracownika firmy, który nie pobrał zaliczki przed wyjazdem. Należności w kraju i za granicą regulował własnymi walutami. Z delegacji rozliczył się w dniu następnym po powrocie. Z jakiego dnia przyjąć kurs przeliczenia odbytej delegacji? »

Czy złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych powinno być księgowane

Aktualizacja: 28.04.2005

Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie naszych inwestycji ze środków unijnych. Do tej pory nie dostaliśmy decyzji. Czy wiążą się z tym jakieś księgowania? »

Czy opodatkować VAT koszty zwrócone przez firmę zagraniczną

Aktualizacja: 28.04.2005

Czy koszty zwrócone przez zagraniczną firmę (w formie credit note) firmie polskiej w ramach współpracy handlowej, która była reprezentantem na targach w kraju (koszty stoiska itp.), należy opodatkować VAT lub potraktować jako pozostały przychód? Firma polska poniosła koszty i VAT naliczony odliczyła we właściwym czasie. »

Amortyzacja zabytkowego wyposażenia biura

Aktualizacja: 27.04.2005

Pragnąc nawiązać do długoletniej historii istnienia naszej kancelarii przenieśliśmy jej siedzibę do tego samego budynku, w którym funkcjonowała ona do momentu rozpoczęcia II wojny światowej. Pomieszczenia dostępne dla naszych klientów zamierzamy urządzić w stylu lat 30., wyposażając je m.in. w meble z tego okresu. Czy zakupienie oryginalnych przedmiotów nie spowoduje jednak problemów z ich amortyzacją? »

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Rostworowska

Specjalista ds. obsługi klientów biznesowych z sektora finansowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »