REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przesłanki szacowania przychodu

REKLAMA

Przesłanki szacowania przychoduPo przeprowadzeniu postępowania podatkowego naczelnik urzędu skarbowego wydał decyzję, w której zarzucono spółce naruszenie przepisów art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz określono dochód w drodze oszacowania. Organy podatkowe stwierdziły, że pomiędzy naszą firmą a naszym kontrahentem (spółką akcyjną) istniały powiązania tego typu, że członek zarządu w naszej spółce jest jednocześnie prezesem zarządu S.A. i posiada w niej 90 proc. udziałów. W transakcjach z tą spółką stosowaliśmy rabat wynoszący 15 proc., ponieważ spółka ta była głównym odbiorcą naszych towarów i kontrakty z nią miały dużą wartość i szczególne znaczenie dla nas. Ponadto kontrahent towar odbierał własnym transportem. Pomimo tych wyjaśnień wydano niekorzystną dla nas decyzję. Uzasadnienie decyzji oparto wyłącznie na fakcie powiązań osobowo-kapitałowych i przyznanym rabacie w wysokości 15 proc., którego nie stosowano wobec innych naszych klientów. Czy w takiej sytuacji organ podatkowy miał prawo zastosować przepis art. 11?
Nie. Zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdzenie przez organy podatkowe, że w wyniku powiązań podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe niż należałoby oczekiwać, daje prawo tym organom do dokonywania korekty przychodów i kosztów uzyskania przychodów u tego podatnika. W takich okolicznościach dochody danego podmiotu oraz należny podatek dochodowy określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.
Jak wynika z pytania, kupującego i sprzedającego łączą powiązania, o których mowa w art. 11 ust. 4 u.p.d.o.p. W świetle tego przepisu podmioty krajowe uważa się za powiązane, gdy:
• podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
• te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.
W opisanym stanie faktycznym bez wątpienia istnieją powiązania, o których mówi art. 11. Następną kwestią jest ustalenie, czy powiązania te miały wpływ na ceny towarów oraz czy nie zostały narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego spółka nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały. Jeśli wszystkie ww. przesłanki zaistniałyby, dochód określa się w drodze oszacowania bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań. W tym celu stosuje się następujące metody szacowania:
1) porównywalnej ceny niekontrolowanej,
2) ceny odprzedaży,
3) rozsądnej marży „koszt plus”.
Jeżeli nie jest możliwe zastosowanie ww. metod, stosuje się metody zysku transakcyjnego.
Z wyżej opisanego stanu faktycznego wynika jednak, że organy podatkowe dokonały błędnej analizy materiału dowodowego.
Organy nie zbadały, czy ustalone przez strony warunki różnią się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty. Jak wynika z pytania, zastosowany rabat w wysokości 15 proc. wynikał z wielkości transakcji i ich znaczenia dla przedsiębiorcy. W jednym z wyroków sąd administracyjny stwierdził, że dla oceny, czy dany podmiot wypełnia znamiona art. 11, są niezbędne nie tylko analiza różnic cen, ale i inne okoliczności, a w szczególności całokształt powiązań handlowych (wyrok NSA z 18 maja 1999 r. – sygn. akt I SA/Po 1945/98 LEX nr 37835).
Sam fakt powiązań gospodarczych nie może rodzić ujemnych skutków podatkowych dla podmiotów powiązanych. Przeczyłoby to wolności gospodarczej, która m.in. polega na indywidualnym negocjowaniu kontraktów. Warunki przyjęte w kontrakcie są wynikiem całokształtu istniejących okoliczności gospodarczych, a nie są podyktowane osiągnięciem określonych skutków podatkowych. Udzielenie rabatu dla powiązanego podmiotu nie było podyktowane unikaniem lub ograniczeniem opodatkowania, a miało na celu zapewnienie pewności obrotu.
Reasumując, błędy w postępowaniu dowodowym przeprowadzonym przez urząd skarbowy dyskwalifikują postępowanie podatkowe oraz decyzję podatkową wydaną w jego toku.
Sławomir Chmielewski
pracownik urzędu skarbowego
Podstawa prawna:
art. 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA