| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Porady prawne > Ozdobne oznaczenie towaru stanowiące reklamę

Ozdobne oznaczenie towaru stanowiące reklamę

Firma zakupiła plakatowniki (plastikowe tabliczki, do których przymocowuje się kartki formatu A4), na których zostały umieszczone kartki z logo firmy oraz wydrukowanymi dużymi, rzucającymi się w oczy cenami towarów. Każdy rodzaj towaru (odzież) w sklepie jest w ten sposób oznaczony. Czy jest to informacja czy reklama ograniczona limitem 0,25%?

Z braku definicji ustawowej przez pojęcie „reklama” należy rozumieć rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecenie czegoś (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981). Przy czym przyjmuje się, że elementy tej definicji powinny występować, co do zasady, łącznie. Innymi słowy, reklama to zbiór informacji na temat towaru czy usługi wraz z dodatkowymi elementami wartościującymi, które mają zachęcić do kupna reklamowanego produktu lub usługi. W Państwa przypadku mamy do czynienia jedynie z ekspozycją firmowego logo i podaniem ceny. Brak jest natomiast elementu wartościującego, nie można więc mówić o reklamie. Wydatki na plakatowniki powinny być zatem zaliczone w pełni do kosztów uzyskania przychodu.
Warto także dodać, że nawet umieszczenie elementów wartościujących na plakatownikach nie powodowałoby konieczności ujęcia wydatków na ich zakup w limicie 0,25% przychodu, przewidzianym w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Proszę zwrócić uwagę, że zgodnie z tym przepisem, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Ekspozycja reklamy w sklepie na plakatownikach nie będzie niczym innym, jak przewidzianym w przepisach prowadzeniem reklamy publicznie w inny sposób. Reklama umieszczana w sklepie przeznaczona jest dla nieograniczonej liczby anonimowych adresatów, jest zatem reklamą publiczną.
Sławomir Biliński
Podstawa prawna
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dowson Holdings Limited

Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »