REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło pokryte ze środków PHARE podlega opodatkowaniu

REKLAMA

Jeżeli należność za wykonaną pracę jest pokryta ze środków Funduszu Małych Projektów PHARE Polska-Słowacja 2001, to czy umowa o dzieło podlega opodatkowaniu zgodnie z wprowadzonymi od 1 stycznia 2004 r. zmianami w zakresie rozliczania zaliczek na podatek od dochodów z działalności wykonywanej osobiście?
Przychód z tytułu działalności wykonywanej osobiście: Jeżeli podatnik na podstawie umowy o dzieło wykonuje pewne czynności na zlecenie osoby fizycznej realizującej program sfinansowany z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, to powstanie u niego przychód podlegający opodatkowaniu.

Udzielenie jednoznacznej odpowiedzi dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przychodów finansowanych z tzw. środków pomocowych jest praktycznie niemożliwe bez przeanalizowania treści umowy przyznającej te środki. Przede wszystkim taką umowę należałoby rozpatrzyć pod kątem tego, kto jest bezpośrednim beneficjentem pomocy oraz w jaki sposób rozdzielane są te środki.
Z konieczności zatem musimy skoncentrować się na przedstawieniu przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w omawianym przypadku.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych funkcjonuje od wielu lat regulacja (art. 21 ust. 1 pkt 46 updof) będąca podstawą prawną do zwolnienia od podatku przychodów osoby fizycznej, jeśli są one sfinansowane ze środków pomocowych. Na przestrzeni lat brzmienie tego przepisu zmieniało się.
Od 1 stycznia 2001 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 updof ograniczył omawiane zwolnienie jedynie do pierwszych beneficjentów pomocy, co jednak w praktyce okazało się niewystarczające. Dlatego też 22 kwietnia 2002 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) oraz zwolnienia niektórych grup płatników z obowiązku pobrania podatku (Dz.U. Nr 46, poz. 435), na podstawie którego w latach 2001–2002 wolne od podatku dochodowego były przychody podatników – osób fizycznych, bezpośrednio realizujących cel pomocowy, pochodzące z bezzwrotnej pomocy.
Natomiast na podstawie powołanego przepisu ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2003 r. ze zwolnienia od podatku – co do zasady – korzystają dochody osób fizycznych pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jeśli podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z tych środków. Zwolnienie nie ma natomiast zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Innymi słowy, oznacza to, że nie stosuje się zwolnienia do przychodów osoby fizycznej „zatrudnionej” do wykonania czynności związanych z programem przez podatnika („pierwszą” osobę fizyczną) bezpośrednio realizującego cel programu i to bez względu na rodzaj umowy łączącej te osoby (uściślenie przepisu obowiązujące od 1 stycznia 2004 r.).
Jeśli zatem w omawianym przypadku Czytelnik jest „pierwszym ogniwem łańcucha” osób fizycznych uczestniczących w realizacji programu finansowanego ze środków pomocowych, czyli bezpośrednio realizuje ten program, to jego przychód będzie korzystał ze zwolnienia, na podstawie powołanego na wstępie artykułu ustawy.
W przeciwnym razie, tj. gdy Czytelnik nie realizuje programu bezpośrednio, lecz wykonuje pewne czynności na zlecenie osoby fizycznej realizującej ten program, np. na podstawie umowy o dzieło, to powstanie u niego przychód podlegający opodatkowaniu. W takiej sytuacji pozostaje jedynie kwestia kwalifikacji przychodu do odpowiedniego źródła. Warto przy tym dodać, że przypisanie przychodu do źródła determinuje sposób jego opodatkowania.
Zauważmy zatem, że w myśl postanowień art. 13 pkt 8 lit. a updof za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.
Zakładając, że osiągnięty przez Czytelnika przychód wynika z umowy o dzieło zawartej z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (będącą bezpośrednim realizatorem programu), to w świetle postanowień powołanego art. 13 pkt 8 lit. a updof, przychód ten nie mieści się w dyspozycji tego przepisu. Tym samym należy go zakwalifikować do przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1 updof). W konsekwencji, Czytelnik rozliczyłby się z osiągniętego przychodu dopiero w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok. Należałoby zatem wykazać przychód z tego tytułu w zeznaniu i od sumy dochodów z całego roku obliczyć należny podatek dochodowy. Nie ma bowiem regulacji, która w tej sytuacji obligowałaby do odprowadzania zaliczek na podatek w ciągu roku podatkowego.
Jeśli jednak Czytelnik w wyniku realizacji umowy o dzieło otrzymywałby przychód od osoby fizycznej prowadzącej działalność, to stanowiłby on przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w cytowanym art. 13 pkt 8 lit. a updof. Na zleceniodawcy ciążyłyby wówczas obowiązki płatnika. Oznacza to, że na podstawie art. 41 ust. 1 updof miałby on obowiązek poboru zaliczek na podatek według stawki 19%, a po zakończeniu roku – wystawienia imiennej informacji PIT-8B o dochodach uzyskanych u tego płatnika w roku podatkowym. Informacja ta stanowiłaby dla Czytelnika podstawę do prawidłowego rozliczenia się z fiskusem w zeznaniu podatkowym za dany rok.
Beata Małkowska
Podstawa prawna
•  ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA