W ramach priorytetu drugiego ma dojść do „odmłodzenia” floty poprzez wymianę najstarszych jednostek (przy jednoczesnym wycofaniu zastępowanych jednostek bez wsparcia publicznego) z jednoczesną modernizacją floty w celu obniżania kosztów działalności połowowej oraz poprawy zarówno warunków sanitarnych panujących na statkach rybackich, jak też jakości dostarczanego surowca.
W ramach trzeciego priorytetu będą realizowane przedsięwzięcia dotyczące odbudowy dróg migracji ryb dwuśrodowiskowych, jak i kompleksowe działania mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu hodowli ryb i zakładów przetwórczych na środowisko naturalne, modernizacja portów i przystani rybackich oraz dalszy rozwój przetwórstwa rybnego.
Priorytet czwarty nastawiony jest na łagodzenie skutków utraty pracy przez rybaków w wyniku restrukturyzacji floty lub czasowego zawieszenia działalności oraz wsparcie działań dotyczących rozwoju rybołówstwa przybrzeżnego, tworzenia organizacji producenckich, promocji sprzedaży ryb i działań innowacyjnych.
W ramach priorytetu piątego realizowane będą działania mające na celu wsparcie procesu wdrażania, zarządzania, monitorowania i kontroli programu.
Beneficjentami pomocy będą przede wszystkim armatorzy statków rybackich, właściciele i dzierżawcy portów, zintegrowane kolektywne grupy właścicieli i rodzin rybackich, rybacy, organizacje rybaków śródlądowych, właściciele gospodarstw rybackich, właściciele zakładów przetwórczych o określonych możliwościach wdrożenia nowych technologii, hurtownicy, detaliści, placówki naukowo-badawcze, uczelnie.
Instytucją zarządzającą sektorowym programem operacyjnym „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb” jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Departament Rybołówstwa)
f) sektorowy program operacyjny „Transport” – współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Celem strategicznym programu jest zwiększenie spójności transportowej kraju oraz polepszenie dostępności przestrzennej miast, obszarów i regionów Polski w Unii Europejskiej.
W ramach programu będą realizowane trzy priorytety:
• zrównoważony gałęziowo rozwój systemu transportowego,
• bezpieczniejsza infrastruktura drogowa,
• pomoc techniczna.
W ramach priorytetu pierwszego realizowane będą działania zmierzające do zrównoważenia gałęziowego i strukturalnego systemu transportowego. Polega ono na znalezieniu alternatywy dla intensywnego rozwoju transportu samochodowego poprzez wspieranie rozwoju atrakcyjnej oferty przewozów kolejowych, morskich multimodalnych.