REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Możemy współtworzyć prawo unijne

REKLAMA

Od 1 maja 2004 r., odkąd jesteśmy członkiem Unii Europejskiej, mamy obowiązek przestrzegania prawa UE. Do Trybunału Konstytucyjnego trafiły 3 wnioski - dwa w kwietniu i jeden we wrześniu 2004 r. - gdzie zakwestionowano zgodność z Konstytucją Rzeczypospolitej m.in. przepisów Traktatu o Przystąpieniu, jak też jego integralnej części, czyli aktu w sprawie warunków przystąpienia. Z jakich powodów akty te wzbudziły wątpliwości?
Na pytania odpowiada Marta Sendrowicz, prawnik Baker&McKenzie, wykładowca na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
– Powodów było wiele, a jednym z nich jest po prostu cecha prawa wspólnotowego – dynamizm tego prawa. Podlega ono ciągłym zmianom. Dla wnioskodawców okazało się to równoznaczne z faktem, że Polska przystępując do Unii Europejskiej przyjmuje stan prawny, który nie jest „zagwarantowany”, że nasz kraj będzie funkcjonować w systemie, który ciągle ulega przemianom. A kierunków tych zmian nasz kraj nie może zdeterminować. I jest to prawda. Jednak należy zwrócić uwagę, że mechanizmy prawa europejskiego przewidują istotne gwarancje po stronie państw członkowskich, które mają na celu zapewnienie wpływu tych państw na tworzenie prawa wspólnotowego. To niesłychanie ważna kwestia. Nie pozwala ona bowiem obronić stanowiska, że prawo europejskie jest „odgórnie narzucane” (skoro w jego tworzeniu uczestniczą państwa członkowskie).

W czym przejawiają się te gwarancje, jakie posiadają wszyscy członkowie UE?

– Gwarancje przejawiają się w kilku formach. Po pierwsze, zgodnie z art. 308 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, zawsze w sytuacji, gdy Wspólnota chce objąć europejską regulacją (prawem) dziedzinę, która do danego momentu nie podlega kompetencji Wspólnoty, może to uczynić tylko i wyłącznie przy jednomyślności wszystkich państw członkowskich. Nie ma zatem możliwości, aby „nagle” zaczęły obowiązywać przepisy w obszarach, na które Polska się nie godziła przed podpisaniem Traktatu Ateńskiego w kwietniu 2003 r. Ta zasada jest respektowana od zawsze w prawie wspólnotowym.
Druga zasada jest równie oczywista: to przecież państwa członkowskie uczestniczą w procesie legislacyjnym. Zatem Polska nie tylko ma prawo, ale i obowiązek wpływać na kształt prawa unijnego.

Wnioski do TK dotknęły także potencjalnego „zgubnego” wpływu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości na
nasze sądy. Czy rzeczywiście tego wpływu należy się obawiać?

– Kwestionowanie przez wnioskodawców kompetencji ETS dotyczyło przede wszystkim właściwości tego trybunału do rozstrzygania pytań prejudycjalnych (tzw. pytań wstępnych). To mechanizm szczególny w prawie wspólnotowym i niemalże „święty”. Pozwala on sądowi krajowemu zadać pytanie do ETS z prośbą: pomóż mi, europejski sądzie, w wykładni prawa wspólnotowego. Nasi sędziowie nie muszą się bowiem wstydzić tego, że nie znają prawa wspólnotowego. Z tego mechanizmu korzystają sędziowie wszystkich państw członkowskich od zawsze. Sędzia pierwszej instancji może pytać ETS, a w drugiej nawet ma obowiązek złożenia pytania wstępnego, jeśli ma jakąkolwiek wątpliwość w kontekście stosowania przepisów prawa UE, na które to powołują się strony w sprawie. Dlaczego ten mechanizm nie podoba się wnioskodawcom? Bo ETS, który odpowiada sądowi w formie orzeczenia wstępnego, przejmuje rolę sędziego krajowego. Jednak nic bardziej mylnego. Nadal w Polsce to sądy i trybunały stosują prawo polskie. ETS wypowiada się jedynie w kwestiach prawa europejskiego. Wnioskodawcy pytają zatem, co z rolą Trybunału Konstytucyjnego? Nic. Pozostaje ona taka sama, jak była do tej pory i jaka jest zapisana w konstytucji. TK zajmuje się badaniem zgodności prawa polskiego z Konstytucją RP.

Rozmawiała Ewa Matyszewska


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA