REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje w biurokratycznym gorsecie

REKLAMA

Korzystający z unijnych dotacji narzekają na biurokratyczną mitręgę. Muszą kserować setki dokumentów, składać sprawozdania, nieustannie poprawiać wnioski itp. Obowiązki te nie wynikają wcale z prawa europejskiego, tylko z urzędniczych wytycznych. Samo otrzymanie dotacji nie jest aż takim problemem.
– Wymagania są dość restrykcyjne, ale można je spełnić. Dla nas problemy zaczęły się, gdy po pierwszej transzy zaczęliśmy starać się o uruchomienie drugiej. Wojewódzki Urząd Pracy, który przyznaje dotację, zażądał od nas kopii wszystkich dokumentów – mówi Małgorzata Chicińska, kierownik projektu z Ośrodka Doradztwa Nauczycieli działającego przy Związku Nauczycielstwa Polskiego. Jeżeli zatrudnia się 20 pracowników, to listę płac trzeba skopiować dwadzieścia razy.
Powodem są szczegółowe wytyczne wydawane przez polskie urzędy wypłacające dotacje. Są one bardzo niejasne. Odwołują się ponadto do przepisów podatkowych, mimo że nie jest to przewidziane w przepisach unijnych dotyczących rozliczania dotacji.

Potrójna kontrola

Pieniądze otrzymuje się na podstawie umowy zawartej z instytucją wdrażającą dany program (np. wojewódzkim urzędem pracy). Umowy te wymagają niezwykle pracochłonnego systemu dokumentowania ponoszonych kosztów. Po pierwsze należy zrobić kserokopie wszystkich dokumentów (faktur VAT, wyciągów bankowych, oświadczeń itp.) dotyczących wydatków, które mają być refundowane. Następnie do każdej kopii faktury należy dołączyć dowód jej zapłaty. Taką dokumentację należy przekazać do jednostki wdrażającej, z którą zawierana jest umowa na dotację.
Na tym nie koniec. W celu uzyskania płatności należy złożyć tzw. wniosek o płatność – formularz, w którym wymienione są wszystkie dokumenty będące podstawą zwrotu pieniędzy. Ponadto konieczne jest składanie okresowych sprawozdań z wykonania projektu.
Zazwyczaj po zakończeniu projektu, ale również w toku jego realizacji, w firmie pojawiają się kontrole. Ponownie sprawdzają wszystkie dokumenty – mimo że ich kopie zostały dostarczone wcześniej do urzędu. Większość umów o dotacje przewiduje także konieczność przeprowadzenia audytu zewnętrznego przez biegłych rewidentów.

Kwalifikowalność wydatków

Podstawowym pojęciem, którego musi nauczyć się osoba zamierzająca korzystać z dotacji, są „koszty kwalifikowalne”. Tylko wydatki zaliczone do tej grupy zostają zwrócone w ramach dotacji. Podstawą kwalifikacji kosztów jest rozporządzenie Komisji Europejskiej 448/2004. Jest to akt prawny o objętości kilkunastu stron. Jednak w Polsce na tej podstawie wydawane są obszerne wytyczne będące szczegółowymi wytycznymi do każdego projektu. Niektóre zawarte w nich zalecenia budzą kontrowersje. Przykładem jest amortyzacja. W wytycznych Ministerstwa Gospodarki i Pracy dotyczących Europejskiego Funduszu Społecznego wskazano, że refundacji podlega wartość odpisów amortyzacyjnych dokonywana zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych. Taka zasada nie znajduje żadnego uzasadnienia w przepisach unijnych, które odwołują się do amortyzacji uregulowanej przez przepisy o rachunkowości.
Inny przykład problemów dotyczy serwisu.
– Ostatnio PFRON zakwestionował możliwość otrzymania zwrotu wydatków na serwis komputerowy świadczony przez informatyków. Jednocześnie często nie można się dowiedzieć, na jakiej podstawie pewne wydatki nie są uznawane za kwalifikowalne – mówi Ewa Komor-Mazur, główna księgowa w Fundacji Instytut Spraw Publicznych.

Kłopotliwe różnice

Dużą trudnością w rozliczaniu dotacji są różnice między poszczególnymi programami.
– Do każdego programu wydawany jest odrębny „podręcznik”, który zmienia się średnio co dwa miesiące – zauważa Ewa Komor-Mazur. Zwraca uwagę na problem rozliczania rozmów telefonicznych. W programie Equal dozwolone jest rozliczanie rozmów proporcjonalnie. Przykładowo, jeśli wśród 10 zatrudnionych osób 2 zajmują się wdrażaniem programu, firmie przyznawany jest zwrot 20 proc. ponoszonych wydatków. W programie Rozwój Zasobów Ludzkich rolę instytucji wdrażającej pełni m.in. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
– W tym przypadku do tej pory nie udało się nam ustalić, czy możliwe jest proporcjonalne rozliczanie telefonów – mówi główna księgowa fundacji.
Najbardziej restrykcyjne jest podejście urzędników w programie INTERREG IIIB finansowanym przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. W tym przypadku podstawą zwrotu są wyłącznie billingi i wyodrębniona linia telefoniczna.
Joanna Zagórska, dyrektor w spółce Femmes De Beaute, uważa, że rozliczenie projektu z wojewódzkiego urzędu pracy to droga przez mękę. Firma otrzymała dotacje z UE na organizacje szkoleń zawodowych dla osób zagrożonych utratą pracy.
– Wymagania formalne, które musimy spełnić, są trudne do opisania. Szczególnie kłopotliwe jest rozliczenie najmu i telefonów. Musimy skopiować wszystkie billingi i zaznaczyć rozmowy związane z realizacją projektu – opowiada Joanna Zagórska.

Poprawianie 20 razy

Krystyna Krok, koordynator projektu ze Stowarzyszenia Vox Populi, najbardziej narzeka na niejasne przepisy, notoryczne spóźnianie się urzędników z wydaniem decyzji oraz obowiązek uzyskania gwarancji bankowych. Stowarzyszenie wraz ze swoimi partnerami realizuje program walki z barierami na rynku pracy finansowany ze środków programu europejskiego Equal.
– Decyzja, czy mamy przystąpić do drugiego etapu programu, miała zapaść na początku września ubiegłego roku. Nie wydano jej jednak do dzisiaj. Zawiesiliśmy realizację programu – mówi Krystyna Krok. Zwraca uwagę na brak pisemnych interpretacji przepisów. Urzędnicy udzielają jedynie porad ustnych. W efekcie cała odpowiedzialność za ewentualne nieprawidłowości spada na beneficjentów środków z UE.
W efekcie urzędnicy odpowiedzialni za przyznanie wsparcia mogą kwestionować poprawność wniosków. Krystyna Krok mówi, że musiała poprawiać wniosek o dokonanie płatności 20 razy. To i tak niewiele. Niektóre organizacje musiały poprawiać wnioski nawet 40 razy.
Małgorzata Chicińska zwraca uwagę na problem opóźnienia płatności. W przypadku ośrodka, w którym pracuje, decyzja o drugiej transzy powinna zostać wydana jeszcze w grudniu. Jednak do dziś nie wiadomo, czy będą pieniądze.
– Grozi nam utrata płynności finansowej. Z własnych środków musimy zapłacić lektorom, których zatrudniliśmy do realizacji projektu, i opłacić wynajem. Biurokracja zabija chęć do brania unijnych pieniędzy – podsumowuje Małgorzata Chicińska.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Konrad Piłat, Marcin Musiał
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA