| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Prawo Unii Europejskiej > Rozliczanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE

Rozliczanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE

Większość beneficjentów realizujących projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych UE jest zdania, iż najtrudniejszą częścią danego przedsięwzięcia jest etap jego rozliczenia. Pierwsze doświadczenia zdobyte przez poszczególne instytucje, odpowiedzialne za wdrażanie programów operacyjnych współfinansowanych z funduszy pomocowych EU, wydają się potwierdzać tę opinię. Zdobycie dofinansowania nie gwarantuje ostatecznie refundacji poniesionych kosztów.

Przykład
Całkowity koszt projektu wynosi 100 jednostek. Współfinansowanie z EFRR maksymalnie może osiągnąć wielkość 75 proc. (75 jednostek). Jednak okazuje się, że wniesiony przez projektodawcę wkład rzeczowy zostaje wyceniony na 30 jednostek. Zgodnie z zasadą przedstawioną powyżej współfinansowanie projektu ze środków EFRR nie może być zatem większe niż 70 jednostek (70 proc.).
Dwie powyższe zasady w dużym zakresie ograniczają pole do nadużyć, które mogłyby mieć miejsce w przypadku wnoszenia na rzecz projektu wkładu rzeczowego. Projektodawca, poświęcając dany środek trwały, traci bowiem możliwość swobodnego nim dysponowania i nie może użyć go już w stosunku do innej inwestycji. Druga zasada natomiast wprowadza mechanizm powodujący redukcję dofinansowania ze środków funduszy strukturalnych w momencie, kiedy wartość wkładu rzeczowego przekroczy określoną granicę.
Pozostałe warunki narzucone przez rozporządzenie 448/2004 są następujące:
• wkłady rzeczowe nie są dokonywane w odniesieniu do środków inżynierii finansowej określonych w zasadach 8–10 rozporządzenia Komisji nr 448/2004 z 10 marca 2004 r. (są to zasady traktujące o kwalifikowalności kosztów ponoszonych przy operacjach związanych z kapitałem podwyższonego ryzyka i funduszami pożyczkowymi, funduszami gwarancyjnymi oraz leasingiem);
• wartość wkładu rzeczowego może być niezależnie oceniona i poddana audytowi niezależnej jednostki;
• w przypadku udostępnienia gruntów lub nieruchomości budynków ich wartość musi zostać poświadczona przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego w rozumieniu ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub należycie upoważnionego właściwego organu administracyjnego;
• przepisy zasad dotyczących zakupu ziemi, nieruchomości i zakupu sprzętu używanego (są to zasady nr 4–6 rozporządzenia Komisji nr 448/2004 z 10 marca 2004 r.) stosuje się tam, gdzie sytuacja tego wymaga.
Ciekawostką kryjącą się pod pojęciem wkładu rzeczowego jest fakt, iż prawodawstwo wspólnotowe dopuszcza wniesienie na rzecz projektu w ramach wkładu rzeczowego wartości nieodpłatnie wykonanej pracy. Praca ta może odnosić się do różnego rodzaju usług, również tych bardziej specjalistycznych.
Warunki kwalifikowalności wydatku w przypadku nieodpłatnej pracy wnoszonej na rzecz projektu w ramach wkładu rzeczowego:
wolontariusz musi prowadzić precyzyjne karty czasu pracy wraz ze szczegółowym opisem wykonywanych zadań; ta dokumentacja musi być przechowywana na zasadach ogólnych, tak jak dokumenty finansowe; należy pamiętać, że to beneficjent ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonywanie tego zadania przez wolontariusza;
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

FAKRO Sp. z o.o

Lider w produkcji i sprzedaży okien dachowych w Polsce

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »