| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Prawo Unii Europejskiej > Rozliczanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE

Rozliczanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE

Większość beneficjentów realizujących projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych UE jest zdania, iż najtrudniejszą częścią danego przedsięwzięcia jest etap jego rozliczenia. Pierwsze doświadczenia zdobyte przez poszczególne instytucje, odpowiedzialne za wdrażanie programów operacyjnych współfinansowanych z funduszy pomocowych EU, wydają się potwierdzać tę opinię. Zdobycie dofinansowania nie gwarantuje ostatecznie refundacji poniesionych kosztów.

nie mogą być wykonywane jako wolontariat zadania dodatkowe przez stałych pracowników;
wolontariusz musi prowadzić precyzyjne karty czasu pracy wraz ze szczegółowym opisem wykonywanych zadań; ta dokumentacja musi być przechowywana na zasadach ogólnych, tak jak dokumenty finansowe; należy pamiętać, że to beneficjent ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonywanie tego zadania przez wolontariusza;

Źródło: „Kwalifikowalność wydatków w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich”; Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym, Ministerstwo Gospodarki i Pracy

Podwykonawstwo (zasada nr 1, pkt 3)
Zgodnie z zasadą nr 1 rozporządzenia 448/2004 umowy podwykonawstwa stanowią koszt kwalifikowalny. Wyjątkiem od tej reguły są te umowy, które:
• podnoszą koszty wykonania projektu bez proporcjonalnego podniesienia jego wartości;
• określają płatność jako procent całkowitego kosztu projektu, o ile taka płatność nie zostanie uzasadniona przez beneficjenta w stosunku do rzeczywistej wartości wykonanej pracy lub świadczonych usług;
• dodatkowo, w przypadku wszystkich umów podwykonawstwa, uznanych za wydatki kwalifikowalne, podwykonawcy, w celu zapewnienia przejrzystości swoich działań, zobowiązują się do dostarczenia organom audytu i kontroli wszystkich niezbędnych informacji dotyczących działań podlegających podwykonawstwu.
Zasada ta nie zakazuje podwyższania kosztów projektu w przypadku korzystania z zewnętrznych podwykonawców. Jej sens jest następujący: „w przypadku wzrostu kosztów, musi jednocześnie wzrosnąć proporcjonalnie poziom wartości dodanej w projekcie”.
Zakazane jest także wynagradzanie podwykonawcy w formie pewnego ułamka procentowego kosztu projektu (ryczałtu założonego z góry na określonym poziomie), chyba że jest to uzasadnione rzeczywistą wartością zrealizowanych robót bądź usług.

Zasada 3 rozporządzenia 448/2004: Opłaty finansowe i inne oraz wydatki prawne

Rozporządzenie Komisji 448/2004 z 10 marca 2004 roku w sposób jednoznaczny stwierdza, iż enumerowane w nim opłaty finansowe nie są kosztem kwalifikowalnym. Rozporządzenie mówi o następujących rodzajach opłat:
• odsetki od debetu (koszty zaciągnięcia kredytu),
• opłaty od transakcji finansowych (z wyjątkiem opłat od transnarodowych transakcji finansowych, w ramach programu pomocy PEACE II i inicjatyw wspólnotowych – INTERREG III, LEADER+, EQUAL i URBAN II – które są kwalifikowalne),
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Spółki z Górnej Półki

Blog o spółce z o.o. i S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »