| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Prawo Unii Europejskiej > Rozliczanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE

Rozliczanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE

Większość beneficjentów realizujących projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych UE jest zdania, iż najtrudniejszą częścią danego przedsięwzięcia jest etap jego rozliczenia. Pierwsze doświadczenia zdobyte przez poszczególne instytucje, odpowiedzialne za wdrażanie programów operacyjnych współfinansowanych z funduszy pomocowych EU, wydają się potwierdzać tę opinię. Zdobycie dofinansowania nie gwarantuje ostatecznie refundacji poniesionych kosztów.

Powyższy zapis wyraźnie stwierdza, iż decyzja Rady Europejskiej w Kopenhadze stworzyła warunki do kwalifikowania wydatków do współfinansowania ze środków funduszy strukturalnych w Polsce już od 1 stycznia 2004 r. Niestety, w związku z faktem, iż nie udało nam się na czas wprowadzić wszystkich koniecznych zmian, dostosowujących polskie prawo zamówień publicznych do standardów unijnych, 1 stycznia jako początek okresu kwalifikowalności w Polsce pozostał de facto martwym zapisem.
W przypadku działań objętych pomocą publiczną, problem rozpoczęcia okresu kwalifikowalności wydaje się być mniej skomplikowany – przynajmniej z punktu widzenia beneficjenta (sam proces notyfikacji pomocy publicznej, dokonywany na szczeblu krajowym oraz na linii państwo członkowskie – Komisja Europejska, jest bowiem bardzo skomplikowany i nierzadko przysparza wielu problemów państwu członkowskiemu). Zgodnie z notą kierunkową KE dot. narodowej pomocy regionalnej (98/C 74/06) o początku okresu kwalifikowalności dla projektu zgłoszonego w ramach działania, w którym udzielana jest pomoc publiczna, możemy mówić od chwili złożenia przez projektodawcę wniosku o dofinansowanie projektu. Do momentu złożenia wniosku projektodawca ma prawo ponosić tylko koszty na wydatki związane z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie. Mogą to być np. wydatki na studia wykonalności, biznesplany, ocena wpływu na środowisko czy inne różnego rodzaju analizy wymagane prawem krajowym.
Działania poszczególnych programów operacyjnych, w ramach których udzielana jest pomoc publiczna, zestawia poniższa tabela:
Koniec okresu kwalifikowalności
Definicję końcowego okresu kwalifikowalności zawiera art. 30 pkt 2 rozporządzenia 1260/1999, który mówi:
„Ostateczny termin kwalifikowania wydatków jest ustanawiany w decyzji przyznającej wkład z funduszy. (...) Może on być przedłużony przez Komisję na należycie uzasadniony wniosek państwa członkowskiego”.
Zgodnie z powyższym zapisem oraz z zapisem art. 31 (zasada n+2) – data końcowa okresu kwalifikowalności została wyznaczona na dzień 31 grudnia 2008 roku.
Dla projektodawcy obowiązującym najpóźniejszym terminem złożenia ostatniego wniosku o płatność w projekcie, czyli wniosku o płatność salda końcowego, jest dzień wyznaczony w umowie dofinansowania projektu (innymi słowy to instytucja zarządzająca danym programem operacyjnym, w ramach którego składany jest wniosek, decyduje o końcu okresu kwalifikowalności wydatków w danym projekcie). Termin ten jednak nie powinien przekroczyć wspomnianej już daty 31 grudnia 2008 roku.
reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

Ksiegowosc.infor.pl
Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Igor Klimkowski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »