| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Prawo Unii Europejskiej > Rozliczanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE

Rozliczanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych UE

Większość beneficjentów realizujących projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych UE jest zdania, iż najtrudniejszą częścią danego przedsięwzięcia jest etap jego rozliczenia. Pierwsze doświadczenia zdobyte przez poszczególne instytucje, odpowiedzialne za wdrażanie programów operacyjnych współfinansowanych z funduszy pomocowych EU, wydają się potwierdzać tę opinię. Zdobycie dofinansowania nie gwarantuje ostatecznie refundacji poniesionych kosztów.

Powyższy zapis wyraźnie stwierdza, iż decyzja Rady Europejskiej w Kopenhadze stworzyła warunki do kwalifikowania wydatków do współfinansowania ze środków funduszy strukturalnych w Polsce już od 1 stycznia 2004 r. Niestety, w związku z faktem, iż nie udało nam się na czas wprowadzić wszystkich koniecznych zmian, dostosowujących polskie prawo zamówień publicznych do standardów unijnych, 1 stycznia jako początek okresu kwalifikowalności w Polsce pozostał de facto martwym zapisem.
W przypadku działań objętych pomocą publiczną, problem rozpoczęcia okresu kwalifikowalności wydaje się być mniej skomplikowany – przynajmniej z punktu widzenia beneficjenta (sam proces notyfikacji pomocy publicznej, dokonywany na szczeblu krajowym oraz na linii państwo członkowskie – Komisja Europejska, jest bowiem bardzo skomplikowany i nierzadko przysparza wielu problemów państwu członkowskiemu). Zgodnie z notą kierunkową KE dot. narodowej pomocy regionalnej (98/C 74/06) o początku okresu kwalifikowalności dla projektu zgłoszonego w ramach działania, w którym udzielana jest pomoc publiczna, możemy mówić od chwili złożenia przez projektodawcę wniosku o dofinansowanie projektu. Do momentu złożenia wniosku projektodawca ma prawo ponosić tylko koszty na wydatki związane z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie. Mogą to być np. wydatki na studia wykonalności, biznesplany, ocena wpływu na środowisko czy inne różnego rodzaju analizy wymagane prawem krajowym.
Działania poszczególnych programów operacyjnych, w ramach których udzielana jest pomoc publiczna, zestawia poniższa tabela:
Koniec okresu kwalifikowalności
Definicję końcowego okresu kwalifikowalności zawiera art. 30 pkt 2 rozporządzenia 1260/1999, który mówi:
„Ostateczny termin kwalifikowania wydatków jest ustanawiany w decyzji przyznającej wkład z funduszy. (...) Może on być przedłużony przez Komisję na należycie uzasadniony wniosek państwa członkowskiego”.
Zgodnie z powyższym zapisem oraz z zapisem art. 31 (zasada n+2) – data końcowa okresu kwalifikowalności została wyznaczona na dzień 31 grudnia 2008 roku.
Dla projektodawcy obowiązującym najpóźniejszym terminem złożenia ostatniego wniosku o płatność w projekcie, czyli wniosku o płatność salda końcowego, jest dzień wyznaczony w umowie dofinansowania projektu (innymi słowy to instytucja zarządzająca danym programem operacyjnym, w ramach którego składany jest wniosek, decyduje o końcu okresu kwalifikowalności wydatków w danym projekcie). Termin ten jednak nie powinien przekroczyć wspomnianej już daty 31 grudnia 2008 roku.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Zając

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »