| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Prawo Unii Europejskiej > Podatki w Unii Europejskiej

Podatki w Unii Europejskiej

Zagadnienia prawa podatkowego w ramach regulacji unijnych mają ogromne znaczenie z punktu widzenia przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na wspólnym europejskim rynku. Polityka podatkowa stanowi bowiem istotny instrument w kształtowaniu wzrostu gospodarczego, ale może również stanowić, obok polityki celnej, instrument ukierunkowywania popytu na dobra krajowe i dyskryminowania towarów i usług pochodzących z innych państw.

• ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U nr 29, poz. 257 z późn. zm.) oraz
• ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535).
Celem regulacji było dostosowanie prawa polskiego do wymogów Unii Europejskiej, w tym implementowanie na grunt prawa polskiego instytucji transakcji wewnątrzwspólnotowych, tj. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a ponadto wielu innych instytucji. Z uwagi na stosunkowo krótki czas obowiązywania nowych aktów prawnych trudno w chwili obecnej w sposób stanowczy wypowiadać się co do prawidłowości dokonanej implementacji regulacji UE. Jak pokazuje praktyka ostatnich lat, w wielu przypadkach nawet najlepsze regulacje ulegały wypaczeniu wskutek błędnej interpretacji ustanowionych przepisów prawa. W swoich raportach z lat 1997–2002 Komisja Europejska odnotowywała stały postęp Polski w implementacji regulacji unijnych.
W chwili obecnej, nie przesądzając o całokształcie nowej regulacji jako takiej, należy wskazać, iż pojawiają się pierwsze zastrzeżenia do dokonanej implementacji reguł wspólnotowych w tym zakresie. Komisja Europejska zgłosiła poważne zastrzeżenia co do utrzymania przez Polskę stawki 0% podatku od towarów w odniesieniu do usług połączeń internetowych dla osób fizycznych, mimo iż uprzednio rząd polski nie wynegocjował w tym zakresie okresu przejściowego, wobec czego zastosowanie powinna znaleźć stawka podstawowa. Podnoszona jest również kwestia zbyt wąskiego zdefiniowania podatnika podatku od towarów i usług w art. 15 ustawy o VAT, co pozostaje w sprzeczności z art. 4 (4) VI dyrektywy. Doświadczenia kolejnych miesięcy mogą przynieść kolejne zastrzeżenia w odniesieniu do nowych polskich przepisów. Nie zapominajmy jednak, iż podjęto próbę unowocześnienia polskich regulacji w zakresie podatków pośrednich i dostosowania ich do regulacji UE, a niedoskonałości w tym zakresie, przy dobrej woli rządu i parlamentu, mogą zostać sprawnie usunięte z korzyścią dla przedsiębiorców, ale także dla wizerunku Polski w Unii.

Marcin Jakubaszek
Kancelaria Miller, Canfield, W. Babicki i Wspólnicy Spółka Komandytowa
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Bundz

Opiekun Klienta SOHOfinance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »