| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Prawo Unii Europejskiej > Podatki w Unii Europejskiej

Podatki w Unii Europejskiej

Zagadnienia prawa podatkowego w ramach regulacji unijnych mają ogromne znaczenie z punktu widzenia przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na wspólnym europejskim rynku. Polityka podatkowa stanowi bowiem istotny instrument w kształtowaniu wzrostu gospodarczego, ale może również stanowić, obok polityki celnej, instrument ukierunkowywania popytu na dobra krajowe i dyskryminowania towarów i usług pochodzących z innych państw.

W zakresie ochrony socjalnej 19 kwietnia 2001 r. Komisja Europejska przyjęła komunikat w sprawie eliminacji barier podatkowych dotyczących transgranicznego zaopatrzenia emerytalnego powstałego z tytułu zatrudnienia [COM(201)214]. Celem komunikatu było doprowadzenie do zaniechania dyskryminacji wobec systemów zatrudnienia ustanowionych w niektórych państwach UE. W szczególności komunikat dotyczył preferencji wobec krajowych systemów zatrudnienia, w tym bardziej korzystnych reguł dotyczących możliwości odliczania kosztów lub opodatkowania dochodów. Przedmiotowy komunikat wskazywał również na problemy związane z podwójnym opodatkowaniem dochodów lub podwójnym zwolnieniem z opodatkowania wynikające z różnorodności krajowych systemów podatkowych.
28 lipca 2003 r. Komisja Europejska przedstawiła propozycję, której celem jest przyspieszenie przepływu informacji między organami podatkowymi państw UE w celu umożliwienia im koordynowania prowadzonych przez nie działań kontrolnych przeciwko transgranicznym operacjom mającym na celu uniknięcie opodatkowania określonych dochodów.
Omawiając zagadnienia związane z kształtowaniem się polityki podatkowej UE, nie można pominąć dwóch programów przyjętych w tym zakresie. Realizacja pierwszego programu (Fiscalis 1998–2002), przyjętego właśnie na lata 1998–2002, miała na celu:
• umożliwienie urzędnikom Unii osiągnięcia wysokiego poziomu zrozumienia prawa wspólnotowego, w tym w sposób szczególny w zakresie opodatkowania pośredniego, oraz zagadnień związanych z implementacją prawa wspólnotowego do systemów prawa krajowego państw UE,
• zabezpieczenie sprawnej, efektywnej i szeroko zakrojonej współpracy między samymi państwami oraz państwami a Komisją Europejską,
• zapewnienie ciągłej poprawy procedur administracyjnych z uwzględnieniem potrzeb administracji oraz oczekiwań podatników przez rozwój i upowszechnianie zasad dobrych praktyk administracyjnych.
ZAPAMIĘTAJ
W świetle sukcesu pierwszego programu postanowiono przyjąć podobny program na 5 kolejnych lat, tj. na lata 2003–2007. Cele drugiego programu zostały ukształtowane analogicznie jak pierwszego, z tą tylko różnicą, iż zakres drugiego programu został dodatkowo rozszerzony o zagadnienia podatków dochodowych oraz składek z tytułu ubezpieczeń.
Podatki pośrednie
O ile kształtowanie polityki fiskalnej w zakresie stawek podatków bezpośrednich (tj. podatku dochodowego od osób fizycznych oraz prawnych) pozostaje wyłączną domeną rządów poszczególnych państw UE, o tyle polityka UE koncentruje się na podatkach pośrednich, tj. podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (choć przedmiotem polityki podatkowej UE w pewnym zakresie są również podatki bezpośrednie). Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest okoliczność, iż to właśnie podatki pośrednie mają największy wpływ na wspólny rynek.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Siwek Gaczyński & Partners

Kancelaria prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »