| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Prawo Unii Europejskiej > Podatki w Unii Europejskiej

Podatki w Unii Europejskiej

Zagadnienia prawa podatkowego w ramach regulacji unijnych mają ogromne znaczenie z punktu widzenia przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na wspólnym europejskim rynku. Polityka podatkowa stanowi bowiem istotny instrument w kształtowaniu wzrostu gospodarczego, ale może również stanowić, obok polityki celnej, instrument ukierunkowywania popytu na dobra krajowe i dyskryminowania towarów i usług pochodzących z innych państw.

Stąd w ramach UE duże znaczenie mają zagadnienia związane z podatkami pośrednimi, tj. podatkiem od towarów i usług oraz akcyzą. Podatki te, stanowiące czynniki cenotwórcze, mają bowiem decydujące znaczenie dla kształtowania cen towarów i usług krajowych i zagranicznych, a tym samym stanowią w ramach Unii instrument, za pomocą którego gwarantowana jest swoboda przepływu towarów i usług oraz swoboda przepływu kapitału, a także likwidowane są bariery w rozwoju handlu w ramach wspólnego rynku.


Polscy przedsiębiorcy od 1 maja 2004 r. odczuli zmiany, jakie wystąpiły w regulacjach krajowych dotyczących podatku od towarów i usług oraz akcyzy. Wynikiem nowych regulacji jest wprowadzenie do systemu polskiego prawa podatkowego wielu instytucji, które nie funkcjonowały dotychczas w rzeczywistości gospodarczej. Na szczególną uwagę zasługują w tym zakresie regulacje dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy i nabycia towarów za wynagrodzeniem. Biorąc pod uwagę fakt, iż zagadnienia podatkowe są na stałe wpisane w codzienną praktykę prowadzenia działalności gospodarczej, dużego znaczenia nabiera znajomość choćby podstawowych zagadnień związanych z prawem UE w tym zakresie.

Kształtowanie polityki podatkowej UE
Harmonizacja regulacji dotyczących zagadnień podatkowych stanowiła i stanowi obszar problematyczny w ramach polityk UE. Dzieje się tak z dwóch podstawowych powodów. Po pierwsze, kwestie podatkowe zawsze stanowiły obszar wyłącznej suwerenności władzy krajowej, stąd też w tym właśnie obszarze jakakolwiek ingerencja zewnętrzna jest negatywnie odbierana. Po wtóre, podejmowanie decyzji z tego obszaru wymaga jednomyślności wszystkich państw członkowskich.
Z uwagi na fakt, iż Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską nie zawiera szczegółowych regulacji w zakresie opodatkowania, podejmowanie decyzji w obszarze podatków bezpośrednich oraz w kwestiach koordynacji opodatkowania napotkało wiele trudności w praktyce. Niepodważalną kwestią jest, iż opodatkowanie podatkami bezpośrednimi powinno pozostawać w zgodzie z realizacją czterech podstawowych swobód określonych w Traktacie, tj.:
• swobody przepływu towarów,
• swobody przepływu osób,
• swobody przepływu usług,
• swobody przepływu kapitału oraz prawa do prowadzenia działalności gospodarczej.
W zakresie podatków dochodowych do dnia dzisiejszego udało się doprowadzić jedynie do przyjęcia trzech dyrektyw i jednego porozumienia dotyczących kluczowych zagadnień z tego obszaru, które obowiązują w chwili obecnej (istnieje wiele dalszych aktów prawnych, które jednakże obejmują bardzo fragmentaryczne regulacje). Cztery z obowiązujących w tym zakresie aktów zostały przyjęte 23 czerwca 1990 r. na posiedzeniu Rady. 5 listopada 1997 r. Komisja Europejska przyjęła komunikat proponujący przyjęcie określonych standardów w celu wyeliminowania szkodliwej konkurencji podatkowej. Komunikat ten został przyjęty w ramach tzw. pakietu podatkowego [COM(97)564]. Pakiet obejmował trzy podstawowe składniki:
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Zuzanna Taraszewska

PR-imo public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »