REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana stawki amortyzacji po zmianie kwalifikacji budynku

Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2008 r. spółka jawna zakupiła budynek. Większość jego całkowitej powierzchni użytkowej przeznaczona jest do celów mieszkalnych. Pozostałą część zajmują biura. Spółka wprowadziła ten budynek do ewidencji środków trwałych jako budynek mieszkalny.

Ponieważ budynek był używany (wybudowany w 1973 r.), spółka zastosowała indywidualną stawkę amortyzacji w wysokości 10 proc. Obecnie spółka planuje zmianę sposobu wykorzystywania budynku. Planuje przeznaczyć budynek w 100 proc. do celów użytkowych. Będą przeprowadzone odpowiednie prace adaptacyjne, tak aby na całej powierzchni mieściły się biura. W konsekwencji nastąpi przekwalifikowanie budynku z mieszkalnego na budynek biurowy. Czy zmiana kwalifikacji budynku z mieszkalnego na niemieszkalny powoduje obowiązek zmiany stawki amortyzacyjnej tego budynku?

Autopromocja

Zmiana kwalifikacji budynku mieszkalnego na niemieszkalny powoduje konieczność dostosowania stawki amortyzacyjnej do tej nowej kwalifikacji. Jednak w opisanym przypadku stawka amortyzacji po zmianie kwalifikacji budynku nadal będzie wynosić 10 proc.

O zaliczeniu budynku (lokalu) do właściwej podgrupy i rodzaju Klasyfikacji Środków Trwałych decyduje jego przeznaczenie oraz związana z tym konstrukcja i wyposażenie. Nie decyduje o tym sposób użytkowania, który w praktyce bywa czasem niezgodny z przeznaczeniem. O zmianie pierwotnego przeznaczenia budynku na stałe decyduje każdorazowo wykonanie odpowiednich robót budowlano-adaptacyjnych.

Podatnik może indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych budynków mieszkalnych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji. Okres amortyzacji takiego budynku nie może być krótszy niż 10 lat. W konsekwencji używany budynek mieszkalny może być amortyzowany według indywidualnej stawki nie wyższej niż 10 proc. Budynek uznaje się za używany, jeżeli podatnik wykaże, że przed jego nabyciem był wykorzystywany co najmniej przez okres 60 miesięcy (art. 22j ust. 3 pkt 1 u.p.d.o.f.). Jeżeli jednak zmieni się kwalifikacja budynku mieszkalnego na niemieszkalny, to należy dostosować indywidualną stawkę amortyzacji do nowej kwalifikacji budynku. Budynek niemieszkalny nie może być amortyzowany jak mieszkalny, skoro przepisy przewidują różne zasady amortyzacji tych budynków.

Konieczność dostosowania stawki amortyzacyjnej do zmienionej kwalifikacji budynku potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 28 października 2008 r., nr ILPB1/415-543/08-5/AA: „(...) po zmianie przeznaczenia budynku z mieszkalnego na niemieszkalny nie jest możliwe kontynuowanie amortyzacji na dotychczasowych zasadach, tj. według indywidualnej stawki amortyzacyjnej, określonej dla budynków mieszkalnych - zgodnie z art. 22j ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego w przedmiotowej sprawie należy zmienić indywidualną stawkę amortyzacyjną na określoną dla budynków niemieszkalnych, stosownie do art. 22j ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Ponadto należy zauważyć, iż dokonując odpisów amortyzacyjnych, należy uwzględnić odpisy amortyzacyjne już dokonane”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana stawki amortyzacyjnej nie oznacza jednak zmiany metody amortyzacji. Podatnik nadal amortyzuje budynek metodą indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Przepisy podatkowe przewidują zakaz zmiany wybranej przez podatnika metody amortyzacji danego środka trwałego (art. 22h ust. 2 u.p.d.o.f.).

 

W przypadku używanych budynków niemieszkalnych, dla których stawka z „Wykazu stawek amortyzacyjnych” wynosi 2,5 proc., podatnik może ustalić indywidualną stawkę amortyzacji. Okres amortyzacji tych budynków nie może być krótszy niż 40 lat, pomniejszone o pełną liczbę lat, które upłynęły:

1) od dnia ich oddania po raz pierwszy do używania

2) do dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez podatnika.

Okres tej amortyzacji nie może być jednak krótszy niż 10 lat (art. 22j ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f.).

W przypadku Czytelnika stawka wyniesie dalej 10 proc. Od dnia oddania budynku do używania do dnia wprowadzenia go do ewidencji podatnika minęło już ponad 30 lat (1973-2008). Zastosowanie znajdzie więc minimalny okres amortyzacji, który nie może być krótszy niż 10 lat. Daje nam to stawkę amortyzacji wynoszącą 10 proc. W sumie odpisów amortyzacyjnych należy uwzględnić odpisy za okres, w którym budynek kwalifikowany był jako mieszkalny. Wartość początkowa budynku wzrośnie o dokonane wydatki adaptacyjne.

Jednak w przypadku nowszych budynków zmiana kwalifikacji będzie prowadzić do zmiany stawki amortyzacyjnej.

PRZYKŁAD

W grudniu 2008 r. spółka jawna wprowadziła do ewidencji środków trwałych budynek mieszkalny o wartości początkowej 240 000 zł. Budynek ten, jako używany, amortyzowany był według stawki 10 proc. Miesięczny odpis amortyzacyjny wynosił 2000 zł [(240 000 zł x 10%) : 12]. W czerwcu 2009 r. spółka zakończyła prace adaptacyjne. Ich skutkiem była zmiana kwalifikacji budynku z mieszkalnego na niemieszkalny. Wartość tych prac wyniosła 60 000 zł. Pełna liczba lat, które upłynęły od dnia oddania budynku do używania do dnia wprowadzenia go do ewidencji podatnika, wynosi 15 lat. Po zmianie kwalifikacji budynek może być zamortyzowany przez spółkę najszybciej w ciągu 25 lat (40 lat - 15 lat). Od lipca 2009 r. budynek zaczęto amortyzować stawką 4% (100% : 25 lat). Wartość początkowa budynku wzrosła do 300 000 zł (240 000 zł + 60 000 zł). Miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi po zmianie kwalifikacji 1000 zł [(300 000 zł x 4%): 12]. Wartość dokonanych odpisów nie może przekroczyć wartości początkowej środka.

Krzysztof Rustecki

Podstawa prawna:

art. 22h ust. 2, art. 22j ust. 1 pkt 3 i 4, ust. 3 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA