REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja środków trwałych pozwoli oszczędzić na emeryturę

REKLAMA

Prowadzisz firmę we własnym mieszkaniu? Korzystasz z mebli na potrzeby firmy? Jeździsz własnym samochodem? Wprowadź je do środków trwałych i poddaj amortyzacji. Tak uzyskane „oszczędności” możesz przeznaczyć np. na systematyczne odkładanie na emeryturę.


Wielu przedsiębiorców nie ma świadomości, że mogą zwiększyć koszty działalności firmy, obliczane dla celów podatkowych, dokonując amortyzacji kupionego wcześniej sprzętu czy nawet mieszkania. Katalog takich pozycji  może być bardzo szeroki i zależy od profilu działalności firmy. Może to być np. używany samochód, kupiony wcześniej komputer, drukarka, biurko, czy nawet krzesło. Fotograf amator, który kupił dobry sprzęt, a później postanowił zarabiać na swojej pasji, może wprowadzić do środków trwałych otwieranej firmy wcześniej kupiony sprzęt. Pozwoli to na dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, które zalicza się w koszty prowadzonej działalności.

Autopromocja

Środek trwały, to zarówno budynki, jak i maszyny, urządzenia, środki transportu, ale też inne przedmioty. Decyduje przewidywany okres używania i przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zakupione rzeczy firma zamierza używać dłużej niż rok, to będzie to środek trwały.


Nie tylko mieszkasz?


Otworzyłeś firmę. Chcesz ograniczyć koszty, a profil działalności pozwala by prowadzić biuro w domu. Nie zapominaj o amortyzacji. W tym celu wprowadź mieszkanie do ewidencji środków trwałych. Oczywiście kosztem może być tylko amortyzacja, tej części, która jest wykorzystywana na potrzeby firmowe. W tym przypadku odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w takiej proporcji, w jakiej pozostaje powierzchnia użytkowa wykorzystywana na potrzeby działalności do ogólnej powierzchni użytkowej całego mieszkania.

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu pozwala także na zaliczenie do kosztów części wydatków związanych z utrzymaniem takiego mieszkania. Jeżeli przedsiębiorca zajmuje tylko część mieszkania na cele firmowe, wydatki związane z utrzymaniem takiej nieruchomości rozlicza się proporcjonalnie do wydzielonej pod działalność gospodarczą części.

Dochód do opodatkowania można zmniejszyć, a tym samym uzyskać oszczędności, poprzez rozliczenie w kosztach opłaty za media (proporcjonalnie), czy podatek od nieruchomości. W przypadku zakupu mieszkania zarówno do celów mieszkaniowych, jak i prowadzenia działalności gospodarczej, istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup nieruchomości w proporcji, w jakiej mieszkanie wykorzystywane jest do prowadzenia działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Może 10 lat?


Amortyzacji mieszkania dokonuje się przy zastosowaniu stawki 1,5%, a to oznacza, że do pełnego zamortyzowania potrzeba ponad 66 lat! Okres ten można jednak skrócić stosując indywidualną stawkę. Można ją podwyższyć maksymalnie do 10%, a to już skraca czas amortyzacji do 10 lat. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Takie rozwiązanie może zastosować tylko ten przedsiębiorca, który udowodni, że:

- przed nabyciem lokal był używany co najmniej przez 60 miesięcy (5 lat) lub

- poniósł nakłady na ulepszenie tego lokalu w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej przed wprowadzeniem tego lokalu do ewidencji.

 


Oszczędności z używanego samochodu na emeryturę


Podatnik może także wprowadzić do ewidencji środków trwałych kilkuletni samochód, który wcześniej użytkowany był na cele prywatne. Dzięki temu będzie mógł zaliczać do kosztów nie tylko wydatki eksploatacyjne, bez wymogu prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, ale także odpisy amortyzacyjne. Co ważne, jeśli posiada dokument, z którego wynika cena nabycia, to ona posłuży do ustalenia wartości początkowej, od której będą dokonywane odpisy amortyzacyjne. Wartość rynkowa zostanie przyjęta wtedy, gdy nie można ustalić ceny nabycia. Amortyzacji dokonuje się przy zastosowaniu stawki 20-proc.

Przyjmując, że wartość początkowa samochodu wyniosła 50 tys. zł, to roczne odpisy amortyzacyjne wyniosą 10 tys. zł, co zmniejsza podatek o 1 900 zł w skali roku (przy opodatkowaniu w 19-proc.podatkiem liniowym).


W ten sam sposób wprowadzić można do ewidencji biurko, komputer, czy inny sprzęt i również zaoszczędzić pieniądze na wysokości płaconych podatków.

Zamów e-book: Przedsiębiorca w kontaktach z urzędem skarbowym >>

Uwaga! Jest możliwość ustalenia indywidualnej stawki do samochodów używanych lub ulepszonych. Będą one uznane za używane środki trwałe, jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane przez okres minimum 6 miesięcy. Z kolei o ulepszeniu będzie można mówić, gdy wydatki poniesione przez podatnika na ich ulepszenie stanowiły co najmniej 20% wartości początkowej. Przy czym ulepszenia nie można utożsamiać z remontem (jest zwykłym przywróceniem stanu początkowego). Należy jednak uwzględnić, że minimalny okres amortyzacji dla środków transportu i samochodów osobowych wynosi 2,5 roku.


300 złotych miesięcznie na emeryturę?


Ile można zaoszczędzić na podatku dzięki amortyzacji? Amortyzując mieszkanie, którego część jest wykorzystywana na potrzeby działalności, trzeba pamiętać o obliczeniu proporcji, w jakiej pozostaje powierzchnia użytkowa wykorzystywana na potrzeby działalności do ogólnej powierzchni użytkowej całego mieszkania.

Przyjmując po jej obliczeniu, że wartość początkowa, od której dokonuje się odpisów, wynosi 200 tys. zł, a przedsiębiorca na podatku liniowym korzysta z 1,5-proc. stawki amortyzacji, roczna amortyzacja wyniesie ponad 3 000 zł. W ciągu roku obniży podatek dochodowy o ponad 570 złotych. Jeśli jednak przedsiębiorca ma prawo do zastosowania 10-proc. stawki amortyzacji, przy tej samej wartości, roczna kwota amortyzacji wyniosłaby 20 000 zł, a podatek byłby niższy aż o 3 800 zł w skali roku. Oznacza to, że z samej amortyzacji mieszkania przedsiębiorca zyskuje regularnie około 316 złotych miesięcznie przez 10 lat. Do tego może jeszcze dojść amortyzacja samochodu, czy innego wyposażenia. Tu co prawda kwoty będą niższe, ale również przyniosą oszczędności. Można więc założyć, że dzięki takim zabiegom przedsiębiorca może przeznaczyć kwotę 300 zł na regularne oszczędzanie na prywatną emeryturę. Nie obciąży to znacznie jego budżetu, a regularność odkładania zagwarantuje spokojną przyszłość w czasie, gdy zakończy swoją działalność zawodową.


Mądry wybór formy i zaliczki też pozwoli oszczędzić


Podatki trzeba płacić. Oszczędności można jednak szukać poprzez wybór optymalnej formy opodatkowania, czy nawet metody wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Są to jednak takie narzędzia, które należy dobrać indywidualnie do każdego przedsiębiorcy. Jest bowiem kilka czynników, które będą decydować co dla kogo jest dopuszczalne, a w drugiej kolejności - co jest korzystne. Trzeba wziąć pod uwagę uzyskiwany przychód, a nawet sytuację rodzinną, która decyduje o tym, jakie ulgi są dostępne dla konkretnej osoby.

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA