| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama

Ewidencja księgowa

Zmiana przeznaczenia środków trwałych w budowie

Aktualizacja: 04.06.2009

Spółka zamierzała wybudować domy na sprzedaż. Obecnie zmieniła zamiar i chce przeznaczyć budowane budynki na wynajem (hotele sanatoryjne). Dotychczas grunty pod zabudowę były zaewidencjonowane na towarach, podatek od nieruchomości był rozliczony w czasie (RMK czynne), a odsetki - poprzez pozostałe rozliczenia międzyokresowe. Jak zmiany te należy odzwierciedlać w księgach? Czy można dokonać korekt w bieżącym roku? »

Jak rozliczać i ewidencjonować zasiłek chorobowy

Aktualizacja: 19.05.2009

Pracownik spółki przebywał na pięciodniowym zwolnieniu lekarskim. Jak prawidłowo ustalić i zaksięgować naliczenie i wypłatę zasiłku chorobowego ze środków ZUS wypłacanego przez firmę? »

Jak ewidencjonować w księgach likwidację i zbycie samochodu uszkodzonego w wypadku

Aktualizacja: 08.05.2009

Samochód osobowy wprowadzony do ewidencji środków trwałych spółki uległ wypadkowi i został wyłączony z ruchu. Ubezpieczyciel sprawcy uznał naprawę za ekonomicznie nieuzasadnioną i wydał decyzję o wypłacie odszkodowania. Uszkodzony samochód spółka sprzedała osobie fizycznej. Pojazd miał wszystkie obowiązkowe i dobrowolne ubezpieczenia. Czy wyłączenie samochodu z ruchu powinno znaleźć odzwierciedlenie w księgach? W jaki sposób zaewidencjonować wpływ środków z tytułu odszkodowania oraz sprzedaży samochodu? »

Rozliczanie ryczałtu i diety w delegacji zagranicznej

Aktualizacja: 27.04.2009

Pracownik wyjechał w delegację zagraniczną (Niemcy/Belgia). Nie ma rachunku za noclegi. Czy w związku z tym przysługuje mu ryczałt? Jeśli tak, to jak go policzyć - odrębnie dla każdego z krajów (są inne limity ryczałtu)? Jak ustalić przysługującą mu dietę - czy też naliczać osobno na pobyt w każdym kraju? »

Jak dokumentować i rozliczać przesunięcia międzymagazynowe

Aktualizacja: 17.04.2009

Spółka posiada własne sklepy sprzedaży detalicznej, między którymi dochodzi do przesunięć towarów. Czy jest możliwe, by wystawiać i ujmować zbiorczo przesunięcia MM raz w tygodniu, a nie codziennie? Czy będzie to zgodne z ustawą o rachunkowości w zakresie bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych? Czy prawidłowe jest księgowanie sprzedaży detalicznej na podstawie miesięcznego wydruku z kasy fiskalnej, a nie codzienne na podstawie dobowych raportów fiskalnych? »

Jakie operacje gospodarcze należy księgować na kapitale z aktualizacji wyceny

Aktualizacja: 08.04.2009

Do księgowania jakich operacji służy konto „Kapitał z aktualizacji wyceny”? Czy jeśli konto to wykazuje saldo, to z końcem roku należy je rozliczyć, np. przekazać do podziału? »

Ewidencja księgowa kredytu w rachunku bieżącym

Aktualizacja: 03.04.2009

Ewidencja kredytów bankowych odbywa się na kontach zespołu 1, czyli „środki pieniężne i rachunki bankowe”. Szczegółowość ewidencji uzależniona jest od potrzeb jednostki, czyli zasadniczo od rodzaju zaciąganych kredytów. »

Jak zaksięgować zaliczki na poczet dywidendy

Aktualizacja: 01.04.2009

W grudniu 2008 r. spółka wypłaciła swoim dwóm udziałowcom (osoby fizyczne) zaliczkę na dywidendę. Jak należy to zaksięgować i wykazać w bilansie? Czy powinniśmy odprowadzić od wypłaconej zaliczki podatek? Jeśli tak, to w jakim terminie należy to zrobić? »

Gdzie należy zakwalifikować zaokrąglenia VAT

Aktualizacja: 24.03.2009

Pozycje w deklaracji podatku od towarów i usług trzeba wypełnić w pełnych złotych, pomijając grosze. W wyniku tego powstają różnice z tytułu zaokrągleń, które zależy zaksięgować w pozostałe koszty operacyjne bądź pozostałe przychody operacyjne. »

Jak ująć w księgach rachunkowych zmiany w odliczaniu VAT od paliwa związane z wyrokiem ETS

Aktualizacja: 19.03.2009

W wyniku wyroku ETS (w sprawie możliwości odliczania VAT od paliwa do samochodów) złożyliśmy 31 grudnia 2008 r. korekty deklaracji VAT-7 za 2004 r., a także korekty deklaracji PIT-5 oraz zeznania rocznego PIT-36. Jak problem korekty ująć w księgach rachunkowych, w którym roku? Rok 2004 jest zamknięty i zatwierdzony. Czy może należy zmiany związane z odliczeniem VAT od paliwa zaksięgować w 2008 r., a do urzędu skarbowego złożyć tylko korekty deklaracji (bez sprawozdania finansowego)? Nadmieniam, że prowadzimy księgi zgodnie z zasadami ustawy o rachunkowości. »

Kiedy wartość materiałów można odpisywać w koszty

Aktualizacja: 18.03.2009

Spółka świadczy usługi budowlano-montażowe. Nie prowadzi magazynu. Wszystkie materiały ewidencjonowane są bezpośrednio w koszty. Z końcem roku okazało się, że jedna umowa z kontrahentem została rozwiązana, ale spółka kupiła już materiał potrzebny do wykonania tej usługi. Ponieważ materiał ten nie został pobrany do montażu, nie można jego wartości spisać w koszty. Czy w związku z tym na koniec roku posiadane materiały można zostawić na koncie „Zapasy”, mimo że spółka nie prowadzi magazynu? Czy przy tego rodzaju działalności zrezygnowanie z prowadzenia magazynu jest dobrym rozwiązaniem? »

Jak ująć w księgach rachunkowych niedobór przedmiotu niskiej wartości

Aktualizacja: 06.03.2009

Firma stwierdziła niedobór wiertarki o wartości netto 400 zł. Kosztami został obciążony pracownik, który odpowiadał za ten sprzęt. W jaki sposób zaksięgować wpłatę od pracownika? »

Zwolnienie z długu - ujęcie w księgach

Aktualizacja: 02.03.2009

Spółka z o.o. ma dwóch udziałowców. W 2004 r. udzielili oni spółce pożyczki po 100 000 zł. Zgodnie z umową raz w roku naliczane były odsetki w wysokości 5 proc. Teraz spółka chce spłacić kapitał, a z odsetek udziałowcy chcą zrezygnować. Czy należy przygotować jakieś pismo o rezygnacji? Jak to zaewidencjonować w księgach? »

Jak zaewidencjonować i udokumentować likwidację środka trwałego w związku z nową inwestycją

Aktualizacja: 27.02.2009

W związku z budową nowej hali produkcyjnej postanowiliśmy wyburzyć stary obiekt, który nie jest całkowicie zamortyzowany. Teren, na którym rozpoczniemy budowę, stanowi własność naszej spółki. Jak udokumentować i zaewidencjonować likwidację „starego” obiektu? »

Jak ponownie ująć w ewidencji raz usunięty środek trwały

Aktualizacja: 30.01.2009

W maju spółka wycofała z ewidencji środek trwały - budynek. Miał on być zburzony, jednak nie zrobiono tego. We wrześniu postanowiono go wprowadzić z powrotem do ewidencji. Czy za okres czerwiec-sierpień należy naliczyć wstecz amortyzację? »

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Ziółkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »