| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Ewidencja księgowa > Jak zaewidencjonować w księdze usługę podnajmu

Jak zaewidencjonować w księdze usługę podnajmu

Prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Wynajmuję lokal użytkowy przeznaczony na cele działalności. Ponieważ na razie nie wykorzystuję go w całości (obecnie jest to dla mnie za duża powierzchnia), za zgodą wynajmującego podnająłem część lokalu innemu przedsiębiorcy. W umowie podnajmu ustaliliśmy płatność czynszu za okresy miesięczne. Jak powinienem zaewidencjonować w księdze tę operację?


RADA

W opisanej sytuacji powinien Pan przenieść część kosztów najmu na faktycznego odbiorcę (podnajemcę) zgodnie z zawartą z nim umową. Takie przeniesienie w praktyce obrotu gospodarczego określane jest mianem refakturowania. Fakturę za usługę najmu wystawianą na Pana firmę przez właściciela lokalu powinien Pan ująć w pkpir po stronie kosztów w dacie poniesienia. Natomiast przychód z tytułu usługi podnajmu wykaże Pan w księdze w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie zawartej z podnajemcą.

UZASADNIENIE

Pojęcie refakturowania nie zostało zdefiniowane w prawie podatkowym. Jest ono jednak czynnością, która funkcjonuje w praktyce obrotu gospodarczego. Również orzecznictwo dopuszcza tzw. refaktury. Refakturowanie polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. W takiej sytuacji podmiot pośredniczący pomiędzy świadczącym usługę a jej bezpośrednim i finalnym odbiorcą ogranicza się wyłącznie do wystawienia finalnemu odbiorcy faktury za zakupione - formalnie przez siebie - usługi od świadczeniodawcy. W tym ujęciu refakturujący świadczy w istocie usługę, z której faktycznie korzysta ostateczny odbiorca.

Refakturowanie usług może nastąpić pod warunkiem, że pomiędzy odbiorcą a wystawcą refaktury istnieje umowa, z której wynika, że taka usługa jest przedmiotem świadczenia i odrębnego fakturowania. Ponadto z umowy powinien wynikać sposób rozliczenia.

WAŻNE!

Refakturowanie usług może nastąpić pod warunkiem, że pomiędzy odbiorcą a wystawcą refaktury istnieje umowa, z której wynika, że taka usługa jest przedmiotem świadczenia i odrębnego fakturowania. Z umowy powinien również wynikać sposób rozliczenia.

Tak samo traktują zjawisko refakturowania organy podatkowe. Przykładem jest postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów z 25 stycznia 2007 r., nr 1438/DF2/415-211/340/06/AZ:

Refakturowanie usług nastąpić może pod warunkiem, że strony łączy umowa określająca sprzedaż usług o charakterze zasadniczym, zaś refakturowanie jest jedynie uboczną sprzedażą służącą realizacji zawartej umowy. Podmiot refakturujący usługi dokonuje ich sprzedaży, dlatego u ostatecznego odbiorcy faktura może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, przy spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z treści złożonego wniosku wynika, iż wynajmujący refakturuje na Wnioskodawcę całość opłat czynszowych wnoszonych do Wspólnoty Mieszkaniowej. Skoro zatem Strona dysponuje fakturą potwierdzającą nabycie usług związanych z użytkowaniem lokalu (opłat czynszowych), natomiast wpłaty na rachunek Wspólnoty Mieszkaniowej dokonuje bezpośrednio właściciel lokalu - to prawidłowym dokumentem, na podstawie którego można dokonać zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów po stronie kosztów, jest faktura.

reklama

Ekspert:

Anna Welsyng

Radca prawny i doradca podatkowy

Źródło:

Monitor Księgowego

Zdjęcia


Personel i Zarządzanie 2/201742.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Edyta Grymel

Prawnik, specjalista prawa rodzinnego i gospodarczego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »