| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Ewidencja księgowa > Jak rozliczać faktury za usługi telekomunikacyjne

Jak rozliczać faktury za usługi telekomunikacyjne

Spółka otrzymuje faktury za usługi telekomunikacyjne. Z faktur wynika, że opłaty za połączenia dotyczą innego miesiąca niż opłata za abonament. Jak rozliczać tego rodzaju faktury i kiedy spółka uzyskuje prawo do odliczenia VAT?


RADA

Koszty zarówno połączeń telefonicznych, jak i abonamentu należy rozliczyć w tych okresach (miesiącach) rozliczeniowych, których dotyczą. Możliwość odliczenia VAT powstanie w okresie, na jaki przypada termin płatności.

129,00 złSprawozdawczość w zakresie operacji finansowych - najnowsze zmiany - PDF

UZASADNIENIE

Faktury za usługi telekomunikacyjne są jedną z pozycji wchodzących w zakres usług za tzw. media. Termin rozliczania faktur za usługi telekomunikacyjne często wywołuje wątpliwości w zakresie VAT. Dla faktur za tzw. media, w których skład wchodzą również usługi telekomunikacyjne, odliczenie VAT przysługuje w okresie, na jaki przypada termin płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla tych rozliczeń, lub w rozliczeniu za okres następny (miesiąc, kwartał). Wprowadzenie takiego rozwiązania ma na celu dostosowanie przez kupującego momentu odliczenia VAT naliczonego do momentu, w którym sprzedawca jest zobowiązany do odprowadzenia VAT należnego.

Przykład 1

Spółka otrzymała fakturę za usługi telekomunikacyjne zawierającą następujące dane:

• abonament za okres: 1 lutego 2008 r.-29 lutego 2008 r. - wartość netto 80 zł, VAT - 17,60 zł,

• połączenia za okres: 1 stycznia 2008 r.-31 stycznia 2008 r. - wartość netto 150 zł, VAT - 33 zł,

• dzień wystawienia faktury - 20 lutego 2008 r.,

• termin płatności - 5 marca 2008 r.

Mimo że faktura jest wystawiona z datą lutową, prawo do odliczenia VAT przysługuje w marcu, czyli w terminie płatności faktury. Po stronie sprzedawcy obowiązek podatkowy w VAT powstanie również w okresie, na jaki przypada termin płatności.

Wartości z faktury za usługi telekomunikacyjne powinny być rozliczone w tych okresach rozliczeniowych, których dotyczą. Opłata za abonament najczęściej dotyczy miesiąca bieżącego, zgodnego z datą wystawienia faktury, natomiast rozliczenie połączeń telefonicznych dotyczy okresu poprzedniego. Jeżeli okres rozliczeniowy (miesiąc), którego dotyczy opłata za połączenia telefoniczne, został już zamknięty, koszty te należy ująć w miesiącu następnym, łącznie z kosztami za abonament.

Jeśli sytuacja miałaby miejsce na przełomie roku, to ewidencja zależy od tego, z jaką datą jest wystawiona faktura. Jeżeli dokument został wystawiony z datą grudniową, wówczas koszty abonamentu przypadające na styczeń nowego roku obrotowego powinny być aktywowane w księgach zamykanego roku jako „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Wartość abonamentu można ująć bezpośrednio w kosztach zamykanego roku, z pominięciem konta RMK, jeśli wartość tych kosztów w kolejnych latach jest podobna. Możliwość taka powinna wynikać z przyjętych zasad (polityki) rachunkowości.

Autor:

Źródło:

Biuletyn Rachunkowości

Zdjęcia


Monitor Księgowego225,00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ19
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Poznaj platformę INFORFK

Ostatnio na forum

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

AchieveGlobal

Firma szkoleniowa

Zostań ekspertem Infor.pl »