| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Ewidencja księgowa > Jak rozliczać faktury za usługi telekomunikacyjne

Jak rozliczać faktury za usługi telekomunikacyjne

Spółka otrzymuje faktury za usługi telekomunikacyjne. Z faktur wynika, że opłaty za połączenia dotyczą innego miesiąca niż opłata za abonament. Jak rozliczać tego rodzaju faktury i kiedy spółka uzyskuje prawo do odliczenia VAT?


RADA

Koszty zarówno połączeń telefonicznych, jak i abonamentu należy rozliczyć w tych okresach (miesiącach) rozliczeniowych, których dotyczą. Możliwość odliczenia VAT powstanie w okresie, na jaki przypada termin płatności.

19.00 złJak zarabiać w domu? - PDF

UZASADNIENIE

Faktury za usługi telekomunikacyjne są jedną z pozycji wchodzących w zakres usług za tzw. media. Termin rozliczania faktur za usługi telekomunikacyjne często wywołuje wątpliwości w zakresie VAT. Dla faktur za tzw. media, w których skład wchodzą również usługi telekomunikacyjne, odliczenie VAT przysługuje w okresie, na jaki przypada termin płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla tych rozliczeń, lub w rozliczeniu za okres następny (miesiąc, kwartał). Wprowadzenie takiego rozwiązania ma na celu dostosowanie przez kupującego momentu odliczenia VAT naliczonego do momentu, w którym sprzedawca jest zobowiązany do odprowadzenia VAT należnego.

Przykład 1

Spółka otrzymała fakturę za usługi telekomunikacyjne zawierającą następujące dane:

• abonament za okres: 1 lutego 2008 r.-29 lutego 2008 r. - wartość netto 80 zł, VAT - 17,60 zł,

• połączenia za okres: 1 stycznia 2008 r.-31 stycznia 2008 r. - wartość netto 150 zł, VAT - 33 zł,

• dzień wystawienia faktury - 20 lutego 2008 r.,

• termin płatności - 5 marca 2008 r.

Mimo że faktura jest wystawiona z datą lutową, prawo do odliczenia VAT przysługuje w marcu, czyli w terminie płatności faktury. Po stronie sprzedawcy obowiązek podatkowy w VAT powstanie również w okresie, na jaki przypada termin płatności.

Wartości z faktury za usługi telekomunikacyjne powinny być rozliczone w tych okresach rozliczeniowych, których dotyczą. Opłata za abonament najczęściej dotyczy miesiąca bieżącego, zgodnego z datą wystawienia faktury, natomiast rozliczenie połączeń telefonicznych dotyczy okresu poprzedniego. Jeżeli okres rozliczeniowy (miesiąc), którego dotyczy opłata za połączenia telefoniczne, został już zamknięty, koszty te należy ująć w miesiącu następnym, łącznie z kosztami za abonament.

Jeśli sytuacja miałaby miejsce na przełomie roku, to ewidencja zależy od tego, z jaką datą jest wystawiona faktura. Jeżeli dokument został wystawiony z datą grudniową, wówczas koszty abonamentu przypadające na styczeń nowego roku obrotowego powinny być aktywowane w księgach zamykanego roku jako „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

Wartość abonamentu można ująć bezpośrednio w kosztach zamykanego roku, z pominięciem konta RMK, jeśli wartość tych kosztów w kolejnych latach jest podobna. Możliwość taka powinna wynikać z przyjętych zasad (polityki) rachunkowości.

Autor:

Źródło:

Biuletyn Rachunkowości

Zdjęcia


POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

GRU19
TydzieńPWŚCPSN
491234567
50891011121314
5115161718192021
5222232425262728
129303101020304

Poznaj platformę INFORFK

Ostatnio na forum

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych R. Ptak i Wspólnicy sp.k.

Obsługa prawna przedsiębiorców

Zostań ekspertem Infor.pl »