zamknij okno Następny artykuł

Jak ująć w bilansie saldo konta rozliczeń

Infor.pl Księgowość

Znajdujesz się: Księgowość » Rachunkowość » Ewidencja księgowa » Rachunkowość

Jak ewidencjonować dotację na sfinansowanie bieżącej działalności

Ostatnia aktualizacja: 2008-02-12
Autor: Maryla Piotrowska
Źródło: Biuletyn Rachunkowości nr 3 z dnia 2008-02-01

Spółka otrzymała dotację, która ma być przeznaczona na finansowanie bieżącej działalności operacyjnej (świadczenie usług). Jak w takim przypadku wygląda ewidencja funduszy? Jakie regulacje spółka powinna wprowadzić, aby prawidłowo kwalifikować wydatki przy rozliczaniu się z dotacji?


RADA

Otrzymane dotacje przeznaczone na finansowanie bieżącej działalności stanowią dla spółki pozostałe przychody operacyjne. Koszty ogólne należy zaliczyć do wydatków kwalifikowanych, jeśli są one oparte na kosztach rzeczywistych związanych z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego z funduszy strukturalnych. Koszty kwalifikowane należy proporcjonalnie rozliczyć dla przedsięwzięcia, z zastosowaniem właściwie uzasadnionej i sprawdzonej metody. Dlatego jednostka musi odpowiednio dostosować plan kont do ewidencji środków unijnych i ich wykorzystania.

UZASADNIENIE

Fundusze unijne finansujące działalność jednostek gospodarczych mają ogromny wpływ na ich innowacyjność. Ich celem jest wprowadzanie nowych i zmodernizowanych wyrobów, nowych lub zmienionych procesów technologicznych lub organizacyjno-technicznych.

Tabela 1. Rodzaje dotacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dotacje unijne udzielone na finansowanie bieżącej działalności obrotowej, w tym przypadku na świadczone przez spółkę usługi, to dotacje przedmiotowe do przychodów.

Czy wszystkie wydatki finansowane z przyznanych dotacji podlegają zwrotowi

Wydatek jest kwalifikowany (podlega zwrotowi), jeżeli został poniesiony w ramach zatwierdzonego projektu realizowanego z udziałem funduszy strukturalnych i spełnia warunki szczegółowe określone w rozporządzeniu komisji nr 448/2004.

Wydatkami kwalifikowanymi mogą być:

• koszty bankowe związane z prowadzeniem odrębnych rachunków dla funduszy strukturalnych;

• opłaty za doradztwo prawne, opłaty notarialne, koszty ekspertyz technicznych i finansowych, koszty księgowania i audytu, jeżeli są bezpośrednio związane z realizowanym przedsięwzięciem i są niezbędne dla jego przygotowania lub realizacji albo - w przypadku kosztów prowadzenia księgowości lub audytu - są związane ze spełnieniem wymogów stawianych przez instytucję zarządzającą;

• koszt amortyzacji nieruchomości lub urządzeń, które mają bezpośredni związek z celami przedsięwzięcia po spełnieniu odpowiednich warunków;

• wynagrodzenia pracowników realizujących projekty finansowane ze środków pomocowych;

• pozostałe koszty, które zostały poniesione w związku z realizacją projektu (np. materiały biurowe, delegacje pracowników, materiały promocyjno-reklamowe).

Dotacje w księgach rachunkowych

Przepisy regulujące korzystanie z dotacji unijnych nakładają na przedsiębiorców obowiązek dostosowania i prowadzenia odrębnej ewidencji funduszy zgodnej z krajowymi regulacjami, tj. z ustawą o rachunkowości. Wyodrębnienie ewidencji jest konieczne dla celów kontrolnych.

Przedsiębiorca ma obowiązek zaprezentować i udokumentować poprawność zarządzania i wykorzystania dotacji. Wiąże się to z dostosowaniem zasad (polityki) rachunkowości w celu ewidencji i rozliczania otrzymanego dofinansowania.




Strona
1
2
3
4
5 »

Chcesz otrzymywać najnowsze
informacje na ten temat?

Sklep INFOR.PL

Niezbędnik

Pomóż nam lepiej dostosować nasz portal
do Twoich potrzeb. Zaznacz jedną odpowiedź.

Z jakiego programu do prowadzenia księgowości korzystasz?